Старе амплуа Януковича або Як вкрасти у майбутніх мам та ще ненароджених дітей 2 мільярди 504 мільйони гривень
Шановна редакціє!
Днями партія Януковича оприлюднила заяву, викладену характерною їй мовою, про невірність розрахунку вартості відомих соціальних ініціатив Януковича, проведеного "малоосвіченим крикуном", та тим, хто "не вміє користуватися мікрокалькулятором", а саме В'ячеславом Кириленком (НУ-НС).
У жодному разі я не хочу втручатися в цю високу академічну дискусію між двома потужними політичними силами. Однак наведені у заяві ПР цифри потребують окремого коментарю.
Кириленко оцінив соціальні пропозиції Януковича в 179 млрд. грн. Я не знаю, звідки взялася ця цифра, оскільки, наприклад, є невідомим ступінь міграції наступного року державних чиновників та інших бюджетників, яким Янукович пропонує ключі від квартири за 20-річний контракт (N.B. чи не є це звичайним кріпацтвом, а?).
Не знає цифр і Янукович, оскільки в заяві ПР умисно наводиться лише розрахунок виплат при народженні дитини.
Саме цей розрахунок мене й насторожив.
Нагадую, що передвиборчі ініціативи Януковича є такими: при народженні першої дитини пропонується виплачувати допомогу в розмірі 11,7 тис. грн., другої - 25 тис. грн. і третьої - 50 тисяч (мабуть, мається на увазі третьої та кожної наступної).
У заяві ПР визначено, що для 2008 року на такі цілі Янукович передбачив 5 млрд. 984 млн. грн.
Знайте, що десять місяців тому при прийнятті бюджету на 2007 рік Янукович не погодився з вимогами БЮТ індексувати хоча б на рівень інфляції існуючу виплату при народженні дитини (8,5 тис. грн.), бо з квітня 2005 року, коли вона була встановлена, до грудня 2006 року, коли розглядався бюджет, ця сума за рахунок інфляції у реальному вимірі впала на 18,6%.
Крім того, лише під загрозою накладення вето Азаров зняв норму проекту бюджету, за якою у 2007 році нові мами позбавлялися допомоги, якщо спільний дохід сім'ї перевищував 487 гривень (коментарів немає)...
По-друге, ініціатива зі збільшення виплат щодо другої та кожної наступної дитини була оригінально озвучена прем'єр – міністром України Юлією Тимошенко у червні 2005 року.
Ми спиралися на статистику 2003 - 2004 року, коли відбулося різке скорочення народжуваності (див. Таблицю) при необхідності збільшення індексу народжуваності - тільки для збереження простого відтворення нації необхідно 2,2 дитини на кожну повну сім'ю.
Середня черговість народжень
Джерело:"Тенденції народжуваності та нові підходи до демографічної політики" (Держкомстат) |
Тепер дозвольте перейти від історії питання до його сутності.
Ми проаналізували офіційні демографічні та статистичні дані і зробили розрахунок витрат на програму допомоги при народженні, оприлюднену Януковичем:
1. Згідно з даними Всеукраїнського перепису населення 2001 року в Україні було 64,1% сімей з однією дитиною, 30,2% - з двома і 5,7% - з трьома і більше. Не зважаючи на різке падіння народжуваності в 2002 – 2004 роках, з 2005 року ми вийшли на рівень 2001 року (див. попередню таблицю).
Тому є коректним застосувати ці пропорції для визначення кількості перших народжень, других та третіх (подальших).
2. Кількість народжених у 2006 році склала 460,4 тис. осіб. За припущенням, що у 2007 -2008 роках їх кількість зростатиме не більше ніж на 2 процентних пункти на рік (це динаміка 2 половини 2006 – першої половини 2007 років, коли справдилися очікування демографічної політики уряду Тимошенко),
співвідношення та суми складатимуть:
перша дитина: 304,1 тис. осіб х 11,7 тис. грн. = 2 млрд. 509,2 млн. грн. – 3 млрд. 558 млн. грн.;
друга дитина: 143,2 тис. осіб х 25 тис. грн. = 3 млрд. 475 млн. грн. – 3 млрд. 580 млн. грн.;
третя дитина та більше дітей: 27,1 тис. осіб х 50 тис. грн. = 1 млрд. 350 млн. грн.
Всього асигнування складуть 8 млрд. 488 млн. грн. на 2008 рік. Але парадокс у тому, що в горезвісній заяві ПР мова йде лише про 5 млрд. 984 млн. грн.
Різниця складає мінус 2 млрд. 504 млн. гривень.
Шановна редакціє!
Видається, що Янукович у черговий раз політично підкуповує людей, що отримують гроші з бюджету. Перед президентськими виборами 2004 року Янукович запровадив доплати до пенсій, не передбачені в бюджеті 2005 року, коли Тимошенко мала шукати джерела покриття дефіциту публічних фондів у розмірі майже 32 млрд. грн.
З іншого боку, цитована заява ПР свідчить про те, що Янукович або не володіє фінансовою ситуацією, або він знов-таки свідомо бреше.
Усі знають, що коли сума бюджетного фінансування є меншою,ніж потрібно для задоволення всіх отримувачів, то тоді вступає правило пошуку пріоритетів. В українському варіанті - правило урядової корупції.
Я теоретично знаю, як вони можуть вкрасти різницю в 2,5 млрд. грн. "недофінансування" дітей. Але я не впевнений, що маю про це писати. Бо ж ніхто не публікує пораду, як зґвалтувати 16-річну дитину. У віці України.
З повагою, Сергій Терьохін, економіст
* Всеукраїнський перепис населення 2001 року
"Динаміка змін кількості дітей в сімейних осередках, домогосподарствах"
Поширена в Україні однодітність у міжпереписний період 1989-2001 рр. значно зросла: у всіх поселеннях – від 52,1% у 1989 р. до 64,1 у 2001 р. (на 23,0%); у міських поселеннях – відповідно від 55,2% до 70,2 (на 27,2%); в сільській місцевості – від 44,4% до 50,8 (на 14,4%).
Частка 2-х і 3-х і більше дітних сімейних домогосподарств зменшилась, особливо значними темпами у містах (у 1989 р. порівняно з 2001 р. вона була відповідно у 1,5 і 1,7 рази вищою), (табл. 4.6.21).
З огляду на орієнтації подружніх пар в середньому на дводітність частка дводітних сімейних осередків, домогосподарств занадто низька у містах – 26,5% (2001 р.), в селах – 38,32. Динамічні порівняння з 1989 р. засвідчили її значне зменшення, особливо у міських жителів.
Таблиця 4.6.21. Розподіл сімейних домогосподарств, які складаються з двох осіб і більше, за кількістю дітей у віці до 18 років в Україні у 1989, 2001 рр.,%
Частка сімейних Міські поселення та Міські поселення Сільська місцевість 1989 2001 2001 в % 1989 2001 2001 в % 1989 2001 2001 в % Всі сімейні домогосподарства 100 100 - 100 100 - 100 100 - У тому числі: 1 дитина 52,1 64,1 123,0 55,2 70,2 127,2 44,4 50,8 114,4 2 дитини 39,5 30,2 76,5 39,1 26,5 67,8 40,5 38,3 94,6 3 і більше 8,4 5,7 67,9 5,7 3,3 57,9 15,1 10,9 72,2
домогосподарств з дітьми
у віці до 18 років, %*
сільська місцевість
до 1989
до 1989
до 1989
з дітьми до 18 років