Іронія долі, або "цензура" реклами Тимошенко і "Регіонів"

Ганна Гошко, УП — П'ятниця, 3 серпня 2007, 13:55

Юлія Тимошенко не змогла включити у свою рекламу зображення Ющенка, Кучми, Януковича і Мороза. Як виявилося, відеоролик БЮТ, у якому вона ратує за проведення референдуму, з'явився в телеефірі в "цензурованому" варіанті.

Історія почалася зі сценарію цього ролика, що був опублікований у блогах "Української правди".

Порівнявши представлений текст і ролик, що транслювався на телеканалах, можна виявити відсутність історичних відеоекскурсів, наприклад, у ніч 27 травня, коли президент, спікер і прем’єр підписали спільну заяву. У ролику немає кадрів 96-го року, коли була ухвалена Конституція, і інших запланованих у сценарії сцен.

Як з'ясувалося, ролики "відцензурували" на телеканалах. Про це повідомив один із політтехнологів блоку Тимошенко в розмові з "Українською правдою". Раніше про це ж він написав і у блозі.

Він стверджував, що кадри "трійки лебедів" (Ющенко-Мороз-Янукович у ніч 27 травня) відсутні у ролику, тому що не пройшли цензуру на жодному телеканалі".

"Так само більшість телеканалів вирізали матеріал, де Кучма в 1996 році тисне руку Морозу за прийняття такої вдалої для нього Конституції".

Політтехнолог з команди Тимошенко уточнив, що "ICTV, СТБ, Новий не захотіли брати кадр із 1996 року".

"Інтер" побоявся брати кадр 1996 року і навіть кадр - загальний план парламентської зали 1996 року. Замість неї у ролику показують будівлю Кабміну. 1+1 вперся відносно "лебедів".

"Утім, лебедів Кучму з Морозом попросили вирізати всі канали, навіть "5 канал", - додав він.

Слово "цензура", що у багатьох стало нерозривно асоціюватися з адміністрацією президента часів Кучми і Медведчука, не могло не зацікавити. Більш того, цензура не стосовно каналів, а цензура самих каналів стосовно політиків. Іронія долі!

У середу сама Юлія Тимошенко публічно підтвердила інформацію про відмову каналів показувати ролики в запропонованому вигляді.

"Так, це правда. Ролики змусили переробити, а частина каналів не взяла наш ролик, у якому йдеться про зупинку 63 соціальних законів урядом Януковича. Той кадр, де тисли руки три керівники держави, нам сказали переробити", - повідомила Тимошенко.

На уточнення з приводу мотивації дій каналів, Тимошенко висловила думку, що "ніякої мотивації не було – просто була така вимога".

Зі свого боку канали не поспішали відверто говорити на тему "поправок" ролика Тимошенко. Скрізь, з ким вдалося поспілкуватися "Українській правді", процедура потрапляння ролика в ефір виявилася ідентичною: комерційний відділ допускає ролик до ефіру після експертизи в юридичному.

Представник юрслужби "5 каналу" заявив, що ніяких зауважень до ролика Тимошенко, "який представила комерційна служба", не було. "Не пам'ятають ніяких проблем" з роликом Тимошенко й у юридичному відділі телеканалу "1+1".

Абсолютно вичерпну відповідь дав представник юридичного департаменту телеканалу ICTV.

Він без усяких ухилянь підтвердив, що з самого початку ролик Юлії Тимошенко подавався до ефіру у тому вигляді, який описано у сценарії. Однак рекламодавцям відмовили у розміщенні ролика, посилаючись на закон про рекламу.

За словами юриста, даний ролик розглядався як комерційна реклама, "оскільки в країні (на той момент) ще не почався виборчий процес, і дія закону про політичну агітацію на нього ще не поширювалася".

Відповідно до закону про рекламу, зазначив юрист, при використанні в ролику зображення фізичної особи необхідно мати від неї відповідний дозвіл.

"Ми запропонували або пред'явити відповідні дозволи (від Кучми, Ющенка, Мороза і Януковича), або вирізати їхні зображення", - сказав представник юрвідділу, додавши, що побажання було виконано, і в ефір вийшов видозмінений ролик.

На зауваження, що "лебеді" президент, прем'єр і спікер були зняті на публічному заході (заяві для преси), юрист відповів: "Одна справа використовувати таке зображення в інформаційних цілях, і зовсім інша – у рекламі".

Крім того, відмову в розміщенні він пояснив тим, що при використанні зображень політиків у закадровому тексті передбачалися негативні посили, через що створювалися негативні асоціативні зв'язки.

Знаючи талант Юлії Тимошенко перетворювати будь-які приводи на свою зброю, історія з "цензурою" ролика могла б стати передумовою до обвинувачень Юлії Володимирівни про тиск на опозиційні партії з боку опонентів.

Однак виявилося, що в первісному вигляді відмовилися приймати і ролики Партії регіонів.

У прес-службі політичної сили Віктора Януковича підтвердили, що в їхній практиці також був прецедент, коли "всі канали", куди вони звернулися, не прийняли в ефір запропоновану їм рекламу. Замість цього, посилаючись на закон, була дана порада вирізати деякі кадри.

Крім того, за словами представника прес-служби Партії регіонів, найприскіпливішу експертизу їхнього ролика влаштували юристи ТРК "Україна", що належить Ринату Ахметову.

Однак і в цій історії є приклад подвійних стандартів. З одного боку, канали не захотіли приймати без дозволу від Кучми і Мороза відеоряд із прийняття Конституції – хоча це є хронікою історії України, а не просто зображенням двох політиків.

З іншого боку, у роликах Партії регіонів показується фрагмент однієї з бійок у Верховній Раді, коли комуністи розбили ніс депутату від "Нашої України" Миколі Мартиненку. Цим піарники Януковича хотіли продемонструвати неконструктивність помаранчевих.

"Українська правда" звернулася до Мартиненка – він повідомив, що ніякого дозволу на використання свого зображення не давав.

У свій час заборона на показ у рекламі людей без їхнього дозволу сприймалася як прогресивна норма. Однак тепер депутати, які й приймали ці поправки до законів, самі виявилися жертвами своїх ініціатив.

***

Небажання каналів відповідати за словесні бої політиків – не прояв передвиборчого неврозу. Це наслідок безлічі судових тяганин, у які з головою занурилися українські політики. Напевно, таким чином, на їхню думку, і доводиться наявність у країні демократії?

Як результат, канали також звели навколо себе стіну закону, об яку і вдарилися головами вітчизняні діячі.

Висновок один: впадіння у крайнощі ніколи не призводило до хорошого.

Яскравий приклад Америка: оплот демократії, де в ліфті з жінками чоловікам простіше їхати з опущеною головою, інакше їх можуть запідозрити в сексуальному домаганні.

Закони повинні захищати права і свободи, а не бути зброєю масового знищення у руках людей, що збожеволіли від боротьби за владу і які натискають на курок з приводу і без.

Зацьковуючи ЗМІ судовими позовами, політики, врешті-решт, ризикують опинитися в інформаційній ізоляції. Тому саме вони повинні першими навчитися користуватися законами з розумом, а не хитрощами.

P.S. Колектив Української правди вітає Аню Гошко з днем народження!