Чи спіткає інвесторів "Еліта-Центр" доля вкладників трастів ?
Вже понад тиждень під стінами Київської міської державної адміністрації тривають протести інвесторів, ошуканих в афері групи компаній "Еліта-Центр".
Протестувальники кажуть, що вони доведені до відчаю: пройшло вже півроку, а надія отримати квартири, за які були заплачені реальні і часто останні кошти, залишається все такою ж примарною.
У 1995 році так само під стінами будинку уряду та Верховної Ради починали відстоювати свої конституційні права вкладники ошуканих трастів.
На прикладі одного зі 120 трастів можу констатувати факт: майже всі вкладники ДТ "Гермес-Фінанс Україна", які звернулись до суду за захистом своїх конституційних прав, отримали відшкодування.
Ті, хто чекав, поки справу вирішить міліція, отримав як завжди…
Кримінальна справа ДТ "Гермес-Фінанс Україна" була закрита у 2001 році ГУ ВБЗОЗ м. Києва. Мене особисто бентежить той факт, що пройшло 10 років, і знову історія шахрайств повторюється...
Робота двох комісій - спочатку Комісії з перевірки фактів, викладених у ЗМІ стосовно діяльності "Еліта-центр" на ринку житла, створеної 14 лютого 2006 за розпорядженням колишнього мера Олександра Омельченка, а потім Комісії з вирішення питання забезпечення житлом під головуванням заступника вже нинішнього мера Віталія Журавського - не наблизила до вирішення проблеми.
Як заявив міський голова Леонід Черновецький на засіданні комісії по "Еліта-Центр" 18 липня 2006, початок будівництва житла гальмує МВС, яке не надає підтверджені списки постраждалих. Після того ж, як вони будуть отримані, за словами мера, КМДА допоможе тим, хто вклав останнє.
А чи може взагалі влада вирішити це питання, чи існує правовий механізм компенсації постраждалим вкладених коштів? А може правий був Валерій Пустовойтенко, який у лютому 2006 році говорив, що "сьогодні в Україні не існує механізму захисту інвесторів"?
Відповідь на це питання треба почати з констатації простого факту: влада зобов'язана захищати конституційні права громадян, які виступили інвесторами житла для власних потреб, оскільки саме така функція покладена на неї Конституцією України.
П. 1 ст. 8 Конституції: "Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй".
П. 2 ст. 3 Конституції: "Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави".
Ст. 47 Конституції: "Кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду".
П. 2 ст. 19 Конституції: "Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України".
П. 2 ст. 8 Конституції: "Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується".
Ст. 55 Конституції: "Права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб".
Ст. 56 Конституції: "Кожен має право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень".
Ст. 68 Конституції: "Кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності".
Іншими словами, Конституцією України визначено, що держава відповідає перед громадянином України за свою діяльність.
Однак за півроку ані попередній уряд Юрія Єханурова, ані діюча Київська місцева влада не спромоглись розробити механізм відшкодування збитків громадянам України, яких ошукали організації, що входили до ГІБК "Еліта-Центр".
Конституцією України чітко визначено, хто відповідає за дотримання прав і свобод громадян на території України.
Ст. 102 Конституції України визначено, що: "Президент України є гарантом … додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина".
Ст. 104 Конституції України в тексті присяги Президента України визначено, що: " Я…, Президент …зобов'язуюсь обстоювати права і свободи громадян…".
Ст. 116 Конституції України визначено, що: "Кабінет Міністрів України п. 1 - забезпечує виконання Конституції і законів України, актів Президента України; п. 2 - вживає заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина; п. 3 - забезпечує проведення інвестиційної політики…".
Україна сьогодні має усю необхідну правову базу для забезпечення конституційних прав і свобод громадян України. Проблема полягає у тому, що нормативно-правові акти ігноруються чиновниками на всіх рівнях. І найкращим прикладом цього є ситуація, до якої потрапили інвестори, ошукані компаніями, які входили до ГІБК "Еліта-Центр".
І прокуратура, і міліція, і Національний банк України, і Державне агентство з інвестицій та інновацій, і Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України, які безпосередньо повинні були забезпечити захист конституційних прав громадян-інвесторів у рамках наданих їм повноважень, ці повноваження проігнорували.
Ст. 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що: "Прокурорський нагляд за додержанням і правильним застосуванням законів Кабінетом Міністрів, міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади, органами державного і господарського управління та контролю … місцевими радами, їх виконавчими органами, … громадськими організаціями, підприємствами, установами і організаціями, незалежно від форм власності, підпорядкованості та приналежності, посадовими особами та громадянами здійснюється Генеральним прокурором і підпорядкованими йому прокурорами".
Ст. 2 Закону України "Про міліцію" визначено, що: "Основними завданнями міліції є: забезпечення особистої безпеки громадян, захист їх прав і свобод, законних інтересів…".
Як член комісії я вважаю, що саме бездіяльність голови комісії при КМДА Віталія Журавського стала причиною протистояння між ошуканими інвесторами та Київською владою, яке вихлюпнулося в наметове містечко перед стінами будинку мерії.
Втім, маючи досвід вирішення проблем ошуканих вкладників "Гермес-Фінанс Україна" та працюючи в Комісії по "Еліта-Центр" при КМДА, можу з впевненістю заявити, що механізм компенсації втрат постраждалим існує. Причому цей механізм не потребує ані поділу інвесторів на бідних та багатих, ані залучення коштів з міського бюджету.
Але в той же час впровадження цього механізму є дещо складнішим, ніж розбиття наметів перед стінами КМДА та потребує від інвесторів неабиякого терпіння, здатності самоорганізовуватися, розуміти та відстоювати свої права.
Що необхідно зробити ініціативній групі інвесторів, щоб виправити ситуацію?
1. Терміново долучити до вирішення проблеми Уповноваженого Верховної Ради з прав людини Карпачову Н.І., оскільки це явище набуло системний характер на території України.
2. Увійти в правове поле. Для цього необхідно зібрати 1001 підпис членів територіальної громади м. Києва, які зазнали збитків від діяльності організацій, що входили до ГІБК "Еліта-Центр", та внести свої пропозиції на найближчу сесію Київради.
Документ має містити, крім запропонованого механізму вирішення проблеми, звернення до депутатів Київради, яке закликатиме їх звернутися з пропозицією до їхніх колег з ВРУ щодо прийняття відповідної Постанови ВРУ, яка створить правове поле для розв'язання зазначеної проблеми.
3. Усі ошукані інвестори повинні подати до суду позовні заяви, щоб отримати статус особи, яка зазнала збитків від організацій, що входили до ГІБК "Еліта-Центр", за місцем знаходження організацій, до яких інвестори вносили кошти (інвестиції з метою отримання житла).
4. За місцем знаходження земельних ділянок, на яких планувалося будівництво житла для інвесторів, інвесторам необхідно створити 10 житлово-будівельних кооперативів шляхом державної реєстрації.
5. В судовому порядку зобов'язати Київраду розірвати договори оренди з особами, на яких були оформлені договори оренди земельних ділянок, де планувалось будівництво житла для інвесторів, та передати їх рішенням Київради 10 житлово-будівельним кооперативам.
6. Розробити техніко-економічне обґрунтування згідно з внесеними коштами інвесторів. На їх підставі розробити бізнес-план щодо будівництва житла для ошуканих інвесторів, а також визначити необхідність у додатковому виділенні земельних ділянок з метою покриття зазначених витрат.
7. Прискорити роботу робочих груп, створених КМДА, для отримання відповідних дозволів на здійснення будівництва.
8. Провести конкурс серед будівельно-фінансових об'єднань, які зможуть взяти вирішення цього питання "під ключ", тобто, щоб ошукані інвестори отримали реальні кв. м житла, за яке вони сплатили.
9. Генеральним замовником будівництва житла повинні виступити 10 житлово-будівельних кооперативів з метою забезпечення контролю за будівництвом.
10. Робочі групи при КМДА повинні розробити та впровадити механізм отримання тимчасового житла інвесторами, які залишились "на вулиці" в результаті цієї афери.
11. Провести спільну нараду робочої групи Комісії з вирішення питання забезпечення житлом інвесторів, які зазнали збитків внаслідок діяльності групи інвестиційно-будівельних компаній "Еліта-Центр", з МВС України та Генпрокуратурою України з питання забезпечення виконання Указу Президента України від 03.03.2006р. № 185/2006.
12. Провести спільну нараду робочої групи Комісії з представниками НБУ, комерційних банків, які здійснювали кредитування інвесторів групи компаній "Еліта-Центр", з метою вироблення механізму конституційного захисту останніх.
А також ошуканим інвесторам, аби уникнути долі вкладників трастів, я б рекомендував зробити наступне:
1. На цьому етапі діяти виключно в правовому полі та не провокувати владу на протистояння.
2. Заслухати звіт кожного представника, який входив та входить до складу ініціативної групи від ошуканих інвесторів, і визначити, що кожний зробив на користь всіх інвесторів.
Можливо, сильним кроком було б об'єднання ошуканих інвесторів в єдину громадську організацію, основою якої може стати "Правозахист". Це необхідно для більш чіткої самоорганізації для захисту своїх конституційних прав.
Олег Галенко, голова ГО "Координаційний центр"