Справа принципу
Понеділок, 30 травня 2005, 12:43
Як казав колись з приводу важкого вибору з непередбачуваними наслідками Сократ: "Одружуйся! Поталанить з дружиною – будеш щасливим. Не поталанить – станеш філософом".
Як свідчать майже всі ЗМІ після сто першого дня нової влади, - вдумлива громадськість знову повернулася в стан глибоко філософічних роздумів.
З філософської позиції українського суспільства на досить короткий термін виштовхнув захват помаранчевої революції. Але повертатися в знайомий настрій набагато легше, ніж втрапити в нього вперше...
Аж ні. З усіх усюдів піднімається лемент: прірва розчарування, в яку всі от-от готові впасти, набагато страшніша за цинічний пофігізм, що ним до революції відрізнялася наша "філософічність". Яка на це рада?
І теж з арсеналу світової мудрості. Відчай – гріх. Особливо якщо насолоджуватися гірким розчаруванням, ятрячи свої "рани" солодкими порівняннями глибини "Їхнього" (наших кривдників) падіння зі зверхністю власного відчуття зганьблених віри, надії, любові та, головно, гідності.
А от народна українська мудрість такої розради для розчарованих своїм вибором не передбачає. Навіть навпаки: "бачили очі, що купували, їжте, хоч луснете"...
Ну, і на чому зупинитися, особливо коли попереду новий "шлюб", себто - вибір, себто – вибори? Знову відбудовувати філософську "вежу зі слонової кістки", відточувати цинічне презирство й комплекс величі – чи краще вчасно протерти очі?
Міністерство Майдану
Але однаково – що далі?
Ну, по-перше, вже час, нарешті, якось відділити нашу нову владу від Майдану. Надто вже вони завелися.
"Президент Майдану", "уряд Майдану"... Навіть "партія Майдану", виявляється, вже з'явилася. Вона ж – не "партія влади", а "партія президента".
Відчуваєте різницю? Президент від Майдану – то не влада! То – все ще опозиція до "колишньої влади". Такої політтехнології, схоже, навіть Павловський не вигадає...Це покрутіше буде, хоча й з тієї ж логіки, що й президент, який балотується до парламенту...
Зрозуміло: змагання не на життя, а на довге життя при владі. Але, здається, також у стані відчаю, ніби зовсім ресурсів для перемоги немає. А в такому стані "дах їде" не просто швидко, а й дуже помітно для суспільства.
От уже й на Київ "партія президента Майдану" ніби не розраховує, поспішає розправитися з Омельченком. Він, може, й заслужив, але треба було або одразу його, як теперішніх "в'язнів сумління" за земельні афери хапати (чи Козин заважає?), або вже залишити в спокої до самих виборів, щоб народ сам його "за справи" усунув...
Але столиця, як і Ощадбанк, і вертикальноінтегрована структура на базі "Укрнафти", і багато ще чого – потрібні "партії президента Майдану" негайно.
Не гірше із союзником НСНУ – КУНом, який має для виборчої розкрутки не багато-не мало – НАК "Нафтогаз України", але збирається в разі необхідності застосувати якісь "непопулярні дії". Це, раптом, не чергову енергокризу влаштувати? Щоб потім 3% дешевше стали?
А от перший віце-прем'єр Кінах, почувши про готовність Пінчука йти на мирову угоду за "Криворіжсталь" – вже порахував, що стане це десь 8 млрд. грн. Звісно, каже пан Кінах, після всіх судів...Але навіщо ж поспішати з оголошенням суми? І до судів, і, головно, до ухвалення закону про дооцінку?
Але оскільки всі вони – з Майдану, то дуже зручно, і зовсім не як у Попандопула, а навпаки: і це - Майдану, це – також Майдану, це – знову Майдану...
Чого в цій "системі" не вистачає? Міністерства Майдану!
Ну, ви розумієте... І історію Майдану треба правильно написати – щоб потім зручніше дещо з неї викреслювати, а щось - вписувати. І оці всі штуки, типу "президент – не влада" красивіше сформулювати. Замість Конституції і законів, які мають лише одну ваду – не підходять для виконання в умовах помаранчевої доцільності.
Ну, і взагалі – слідкувати за процесом, бо, наприклад, СБУ ж такими низькими речами вже не займається (навіть енергокризу не встигла відслідкувати вчасно), а МВС та ГПУ надовго і глибоко загрузли в справах Колесникова та Різака...
І потім, в це міністерство одразу всіх ображених при роздачі "пряників" можна спрямувати, - щоб не лізли з вимогою розслідувань про те, як це в нас ЄЕП опинився на першому місці замість ЄС та СОТ і НАТО. Нехай би отримали посади і тихенько там розслідували... А потім із задоволенням нам повідомили, що то була спецоперація по відволіканню уваги Росії від нашого форсування європейського напрямку.
Дехто скаже, що краще б – накласти на вживання слова "Майдан" табу, щоб не чіпати його всує... Але це буде обов'язково зроблено – лише після виборів...
"Військова таємниця"
Головний закид, що лунає на адресу влади з усіх боків - відсутність стратегії.
Тут є якийсь казус. Адже команда Ющенка йшла на вибори зі стратегією, яку накреслив аналітичній департамент штабу. І куди нині поділася та стратегія, що її писав теперішній міністр оборони Гриценко? Чи не запитати в нього самого, - замість кривдити владу?
Може, спостерігачів дратує, що якісь деталі тієї стратегії влада тепер просто приховує?
А дарма. Крок за кроком, під грім скандалів, - влада свій план реалізує, і його загальний начерк вже добре проглядається. І не треба спрощувати його визначення старим штампом "кучмізм" – адже Кучма не знав, що будує. Методи схожі? Так, але це лише методи, ми ж про стратегію...
От, наприклад, старий кучмів метод – пакети. Пакет бюджетний, пакет змін до митного тарифу, нині – пакет з 21 законопроекту для вступу до СОТ... А за змістом? Абсолютно чітка парадигма: повна лібералізація. "Жорстке адміністрування" – популізм і тимчасовий захід, "крок назад", за яким два кроки, і які - тільки "вперед", до вільного ринку. Якої ще стратегії кому не вистачає?
Якщо ж ви ворожі до влади політтехнологи і вам лише треба знати її передвиборчий план – то на те й "військова таємниця"...
Хоча треба ж віддати належне: інтрига з тим, чи буде Тимошенко в "трійці", чи не буде, що триватиме аж до початку реєстрації виборчих списків і морочитиме голову всім суб'єктам процесу – це непогана вигадка.
Взагалі-то на одній з останніх прес-конференцій Юля відкритим текстом сказала: якби не нафтова криза – нам не вдалося б провести через парламент пакет змін для нафтового ринку. Міністр Терьохін також повеселився: якби не криза – ніхто б не поворушився. Та й Ющенко також зовсім чесно визнав: аж поки не доведемо ціну на нафту до світової – діла не буде...
Це – відвертий кризовий менеджмент. Не шукаючи сенсаційних витоків – можна добре зрозуміти, як і куди рухатиметься влада далі.
Хіба що треба уважно почитати пакет до СОТ. Бо там поралися і пан Порошенко і, мабуть, пан Кінах із своїми заходами для пом'якшення удару по вітчизняному товаровиробнику. Це має бути фантастична суміш жорстких квот та митно-акцизних бар'єрів і колосальних дірок та прихованих – але краще, ніж раніше, - пільг...
Якщо цей пакет пройде через Верховну Раду – він, власне, тільки й почне формувати...справжню політичну конфігурацію майбутнього електорального поля.
З нього ми дізнаємось "в першому читанні", за ким з потенційних прем'єрів і їхніх партій підуть виробники автомобілів, доярки, дилери з продажу вітчизняного чи імпортного взуття тощо...
В "другому читанні" настрої металургів та шахтарів на чолі з їхніми олігархами формуватимуть, мабуть, чергові зміни до закону про ПДВ, знаменитий "дооціночний" закон, програма приватизації, бюджетна резолюція...
Від цих пакетів залежатиме і вигляд виборчого закону – чи залишиться він, як є, чи похитнеться бар'єр, і в який бік... Якщо все піде вдало – заключним акордом на цій сесії Верховної Ради може стати навіть закон про Кабмін!
А вже потім, восени, всіх остаточно вишукує бюджет-2006.
От і вся "стратегія". Читайте законопроекти.
Хто господар?
Якщо ж сумні думи заважають читати і спостерігати – то вважайте себе ... соціалістом. Тобто їхнім виборцем. От вже хто не сумує, а давно розрахував, що збере весь врожай від образ виборців на владу і їхньої ж відрази від "опозиції".
Один Луценко, якщо його зараз "вишибуть" за неакуратні дії міліції із затриманням Різака та Колесникова, - підніме рейтинг СПУ на всі заявлені нею 20 відсотків! Аякже, людина себе не шкодувала в гонитві за такими "бандитами" (перелік в ЗМІ кожного дня повторює департамент зв'язків з громадськістю МВС), і до самого Медведчука встиг "дістатися" – а його "президент Майдану", що домовляється з олігархами, вигнав!
А що, обіцяв Луценко про свою кар'єру політичну не забувати – і не забуває. Але ж наскільки його "технологія" тонша за "партію Майдану"! Тож з допомогою пана Луценка СПУ може сміливо ставити питання про підняття прохідного бар'єру в законі про вибори: нехай ті "тривідсоткові" нічого собі не вигадують, а йдуть у правильний список.
З усім, на чому там вони досі сидять – всі ці "Союзи" з Антимонопольного комітету і решта "лівоцентристів"... Може, ще й ПППУ приєднається із "неіснуючим" з недавнього часу "списком Кінаха", який з успіхом замінить "список Семенюк".
До речі, пані Семенюк з СПУ ж не виходила, й не треба. А дооцінка олігархічних підприємств її аж ніяк не мине, - хоч вона всією душею за повернення об'єктів у власність держави, та вирішуватиме не вона. Точніше – вона теж вирішуватиме, але не все...
А КУН, звісно, за умов підвищення прохідного бар'єру "поверне" НАК "Нафтогаз" президентській "партії Майдану"...
Якось пан голова ЦВК Давидович на 5 каналі прохопився: дуже, каже, прискіпливо вивчатимемо партійні каси та виборчі фонди. Добре підходить для цього перед пропорційними виборами закон про політичні партії.
Щойно він це сказав – як миттєво повідомлення, вже не пам'ятаю, МВС чи ГПУ, чи й самого Порошенка: справа про фальсифікацію попередніх виборів стосується не лише Ківалова, а й кожного з членів ЦВК...
Більше про перевірку передвиборчих фондів я від пана Давидовича не чула. Хоча про все інше він охоче розповідає: і про бар'єр, і про формування комісій, і списки виборців тощо... О, це вже діє "міністерство Майдану"...
Може, про формування виборчих фондів партій запитає опозиція?
А може – преса? Скажімо, десь втретє-вчетверте: пане Литвин, що то було про 5 мільйонів за місце в прохідній частині списку? Це наклеп на найкращу в світі владу, чи є приклади? Бо американці вже хвилюються – чи не забагато в них в Україні "своїх", але знову поганих хлопців, а тепер і дівчат...
Втім, закордон нам тут, здається, точно не допоможе, - хіба що візьме нову владу на "гачок", як колись Кучму, а застарілі вже плівки Мельниченка будуть лише для "довідки" – від кого й чого в новій владі чекати... А якщо плівки є ще й в Росії...
Але українцям як філософам з великим досвідом саме зараз корисно повчитися ще й за будь-якого обмеженого вибору бути господарями своїх обранців.
Ситуація за відсутності достойної опозиції – найцікавіша. Питання стоїть руба: хто кого – владні "лакеї" своїх господарів, чи, все ж таки, навпаки.
Чи команда "переможців" нескладними маніпуляціями утримає владу, чи народ – свої принципи, задекларовані під час попередніх виборів.
Судячи з того, що влада сама, дуже поспішаючи, активно допомагає громадянам, як кажуть на "5 каналі", зняти "помаранчеві окуляри", - вона має знати, чого боятися. Навіть попри "червоні прапорці", що розставила на "електоральному ринку".
Можливо, якщо президент припинить вимірювати виборців лише товщиною "бутерброду", про який ніби-то лише й мріє його "Майдан" – він теж щось зрозуміє.
Добре, якщо до того, як йому розкриє очі НЕ "класна" соціологія...
Ірина Погорєлова, "Політичні хроніки", спеціально для "УП"
Як свідчать майже всі ЗМІ після сто першого дня нової влади, - вдумлива громадськість знову повернулася в стан глибоко філософічних роздумів.
З філософської позиції українського суспільства на досить короткий термін виштовхнув захват помаранчевої революції. Але повертатися в знайомий настрій набагато легше, ніж втрапити в нього вперше...
Аж ні. З усіх усюдів піднімається лемент: прірва розчарування, в яку всі от-от готові впасти, набагато страшніша за цинічний пофігізм, що ним до революції відрізнялася наша "філософічність". Яка на це рада?
І теж з арсеналу світової мудрості. Відчай – гріх. Особливо якщо насолоджуватися гірким розчаруванням, ятрячи свої "рани" солодкими порівняннями глибини "Їхнього" (наших кривдників) падіння зі зверхністю власного відчуття зганьблених віри, надії, любові та, головно, гідності.
А от народна українська мудрість такої розради для розчарованих своїм вибором не передбачає. Навіть навпаки: "бачили очі, що купували, їжте, хоч луснете"...
Ну, і на чому зупинитися, особливо коли попереду новий "шлюб", себто - вибір, себто – вибори? Знову відбудовувати філософську "вежу зі слонової кістки", відточувати цинічне презирство й комплекс величі – чи краще вчасно протерти очі?
Міністерство Майдану
Але однаково – що далі?
Ну, по-перше, вже час, нарешті, якось відділити нашу нову владу від Майдану. Надто вже вони завелися.
"Президент Майдану", "уряд Майдану"... Навіть "партія Майдану", виявляється, вже з'явилася. Вона ж – не "партія влади", а "партія президента".
Відчуваєте різницю? Президент від Майдану – то не влада! То – все ще опозиція до "колишньої влади". Такої політтехнології, схоже, навіть Павловський не вигадає...Це покрутіше буде, хоча й з тієї ж логіки, що й президент, який балотується до парламенту...
Зрозуміло: змагання не на життя, а на довге життя при владі. Але, здається, також у стані відчаю, ніби зовсім ресурсів для перемоги немає. А в такому стані "дах їде" не просто швидко, а й дуже помітно для суспільства.
От уже й на Київ "партія президента Майдану" ніби не розраховує, поспішає розправитися з Омельченком. Він, може, й заслужив, але треба було або одразу його, як теперішніх "в'язнів сумління" за земельні афери хапати (чи Козин заважає?), або вже залишити в спокої до самих виборів, щоб народ сам його "за справи" усунув...
Але столиця, як і Ощадбанк, і вертикальноінтегрована структура на базі "Укрнафти", і багато ще чого – потрібні "партії президента Майдану" негайно.
Не гірше із союзником НСНУ – КУНом, який має для виборчої розкрутки не багато-не мало – НАК "Нафтогаз України", але збирається в разі необхідності застосувати якісь "непопулярні дії". Це, раптом, не чергову енергокризу влаштувати? Щоб потім 3% дешевше стали?
А от перший віце-прем'єр Кінах, почувши про готовність Пінчука йти на мирову угоду за "Криворіжсталь" – вже порахував, що стане це десь 8 млрд. грн. Звісно, каже пан Кінах, після всіх судів...Але навіщо ж поспішати з оголошенням суми? І до судів, і, головно, до ухвалення закону про дооцінку?
Але оскільки всі вони – з Майдану, то дуже зручно, і зовсім не як у Попандопула, а навпаки: і це - Майдану, це – також Майдану, це – знову Майдану...
Чого в цій "системі" не вистачає? Міністерства Майдану!
Ну, ви розумієте... І історію Майдану треба правильно написати – щоб потім зручніше дещо з неї викреслювати, а щось - вписувати. І оці всі штуки, типу "президент – не влада" красивіше сформулювати. Замість Конституції і законів, які мають лише одну ваду – не підходять для виконання в умовах помаранчевої доцільності.
Ну, і взагалі – слідкувати за процесом, бо, наприклад, СБУ ж такими низькими речами вже не займається (навіть енергокризу не встигла відслідкувати вчасно), а МВС та ГПУ надовго і глибоко загрузли в справах Колесникова та Різака...
І потім, в це міністерство одразу всіх ображених при роздачі "пряників" можна спрямувати, - щоб не лізли з вимогою розслідувань про те, як це в нас ЄЕП опинився на першому місці замість ЄС та СОТ і НАТО. Нехай би отримали посади і тихенько там розслідували... А потім із задоволенням нам повідомили, що то була спецоперація по відволіканню уваги Росії від нашого форсування європейського напрямку.
Дехто скаже, що краще б – накласти на вживання слова "Майдан" табу, щоб не чіпати його всує... Але це буде обов'язково зроблено – лише після виборів...
"Військова таємниця"
Головний закид, що лунає на адресу влади з усіх боків - відсутність стратегії.
Тут є якийсь казус. Адже команда Ющенка йшла на вибори зі стратегією, яку накреслив аналітичній департамент штабу. І куди нині поділася та стратегія, що її писав теперішній міністр оборони Гриценко? Чи не запитати в нього самого, - замість кривдити владу?
Може, спостерігачів дратує, що якісь деталі тієї стратегії влада тепер просто приховує?
А дарма. Крок за кроком, під грім скандалів, - влада свій план реалізує, і його загальний начерк вже добре проглядається. І не треба спрощувати його визначення старим штампом "кучмізм" – адже Кучма не знав, що будує. Методи схожі? Так, але це лише методи, ми ж про стратегію...
От, наприклад, старий кучмів метод – пакети. Пакет бюджетний, пакет змін до митного тарифу, нині – пакет з 21 законопроекту для вступу до СОТ... А за змістом? Абсолютно чітка парадигма: повна лібералізація. "Жорстке адміністрування" – популізм і тимчасовий захід, "крок назад", за яким два кроки, і які - тільки "вперед", до вільного ринку. Якої ще стратегії кому не вистачає?
Якщо ж ви ворожі до влади політтехнологи і вам лише треба знати її передвиборчий план – то на те й "військова таємниця"...
Хоча треба ж віддати належне: інтрига з тим, чи буде Тимошенко в "трійці", чи не буде, що триватиме аж до початку реєстрації виборчих списків і морочитиме голову всім суб'єктам процесу – це непогана вигадка.
Взагалі-то на одній з останніх прес-конференцій Юля відкритим текстом сказала: якби не нафтова криза – нам не вдалося б провести через парламент пакет змін для нафтового ринку. Міністр Терьохін також повеселився: якби не криза – ніхто б не поворушився. Та й Ющенко також зовсім чесно визнав: аж поки не доведемо ціну на нафту до світової – діла не буде...
Це – відвертий кризовий менеджмент. Не шукаючи сенсаційних витоків – можна добре зрозуміти, як і куди рухатиметься влада далі.
Хіба що треба уважно почитати пакет до СОТ. Бо там поралися і пан Порошенко і, мабуть, пан Кінах із своїми заходами для пом'якшення удару по вітчизняному товаровиробнику. Це має бути фантастична суміш жорстких квот та митно-акцизних бар'єрів і колосальних дірок та прихованих – але краще, ніж раніше, - пільг...
Якщо цей пакет пройде через Верховну Раду – він, власне, тільки й почне формувати...справжню політичну конфігурацію майбутнього електорального поля.
З нього ми дізнаємось "в першому читанні", за ким з потенційних прем'єрів і їхніх партій підуть виробники автомобілів, доярки, дилери з продажу вітчизняного чи імпортного взуття тощо...
В "другому читанні" настрої металургів та шахтарів на чолі з їхніми олігархами формуватимуть, мабуть, чергові зміни до закону про ПДВ, знаменитий "дооціночний" закон, програма приватизації, бюджетна резолюція...
Від цих пакетів залежатиме і вигляд виборчого закону – чи залишиться він, як є, чи похитнеться бар'єр, і в який бік... Якщо все піде вдало – заключним акордом на цій сесії Верховної Ради може стати навіть закон про Кабмін!
А вже потім, восени, всіх остаточно вишукує бюджет-2006.
От і вся "стратегія". Читайте законопроекти.
Хто господар?
Якщо ж сумні думи заважають читати і спостерігати – то вважайте себе ... соціалістом. Тобто їхнім виборцем. От вже хто не сумує, а давно розрахував, що збере весь врожай від образ виборців на владу і їхньої ж відрази від "опозиції".
Один Луценко, якщо його зараз "вишибуть" за неакуратні дії міліції із затриманням Різака та Колесникова, - підніме рейтинг СПУ на всі заявлені нею 20 відсотків! Аякже, людина себе не шкодувала в гонитві за такими "бандитами" (перелік в ЗМІ кожного дня повторює департамент зв'язків з громадськістю МВС), і до самого Медведчука встиг "дістатися" – а його "президент Майдану", що домовляється з олігархами, вигнав!
А що, обіцяв Луценко про свою кар'єру політичну не забувати – і не забуває. Але ж наскільки його "технологія" тонша за "партію Майдану"! Тож з допомогою пана Луценка СПУ може сміливо ставити питання про підняття прохідного бар'єру в законі про вибори: нехай ті "тривідсоткові" нічого собі не вигадують, а йдуть у правильний список.
З усім, на чому там вони досі сидять – всі ці "Союзи" з Антимонопольного комітету і решта "лівоцентристів"... Може, ще й ПППУ приєднається із "неіснуючим" з недавнього часу "списком Кінаха", який з успіхом замінить "список Семенюк".
До речі, пані Семенюк з СПУ ж не виходила, й не треба. А дооцінка олігархічних підприємств її аж ніяк не мине, - хоч вона всією душею за повернення об'єктів у власність держави, та вирішуватиме не вона. Точніше – вона теж вирішуватиме, але не все...
А КУН, звісно, за умов підвищення прохідного бар'єру "поверне" НАК "Нафтогаз" президентській "партії Майдану"...
Якось пан голова ЦВК Давидович на 5 каналі прохопився: дуже, каже, прискіпливо вивчатимемо партійні каси та виборчі фонди. Добре підходить для цього перед пропорційними виборами закон про політичні партії.
Щойно він це сказав – як миттєво повідомлення, вже не пам'ятаю, МВС чи ГПУ, чи й самого Порошенка: справа про фальсифікацію попередніх виборів стосується не лише Ківалова, а й кожного з членів ЦВК...
Більше про перевірку передвиборчих фондів я від пана Давидовича не чула. Хоча про все інше він охоче розповідає: і про бар'єр, і про формування комісій, і списки виборців тощо... О, це вже діє "міністерство Майдану"...
Може, про формування виборчих фондів партій запитає опозиція?
А може – преса? Скажімо, десь втретє-вчетверте: пане Литвин, що то було про 5 мільйонів за місце в прохідній частині списку? Це наклеп на найкращу в світі владу, чи є приклади? Бо американці вже хвилюються – чи не забагато в них в Україні "своїх", але знову поганих хлопців, а тепер і дівчат...
Втім, закордон нам тут, здається, точно не допоможе, - хіба що візьме нову владу на "гачок", як колись Кучму, а застарілі вже плівки Мельниченка будуть лише для "довідки" – від кого й чого в новій владі чекати... А якщо плівки є ще й в Росії...
Але українцям як філософам з великим досвідом саме зараз корисно повчитися ще й за будь-якого обмеженого вибору бути господарями своїх обранців.
Ситуація за відсутності достойної опозиції – найцікавіша. Питання стоїть руба: хто кого – владні "лакеї" своїх господарів, чи, все ж таки, навпаки.
Чи команда "переможців" нескладними маніпуляціями утримає владу, чи народ – свої принципи, задекларовані під час попередніх виборів.
Судячи з того, що влада сама, дуже поспішаючи, активно допомагає громадянам, як кажуть на "5 каналі", зняти "помаранчеві окуляри", - вона має знати, чого боятися. Навіть попри "червоні прапорці", що розставила на "електоральному ринку".
Можливо, якщо президент припинить вимірювати виборців лише товщиною "бутерброду", про який ніби-то лише й мріє його "Майдан" – він теж щось зрозуміє.
Добре, якщо до того, як йому розкриє очі НЕ "класна" соціологія...
Ірина Погорєлова, "Політичні хроніки", спеціально для "УП"