Соціологічні фантазії Януковича
Середа, 29 вересня 2004, 20:00
Сергій Тігіпко подарував сенсацію – виявляється, "як і планувалося", рейтинги Ющенка і Януковича зрівнялися. Саме таку інформацію надав Російський клуб, цитуючи результати проведеного російським же фондом "Общественное мнение".
Однак, провідні українські соціологічні фірми відкидають можливість того, що Янукович наздогнав Ющенка. Численні методологічні запитання до проведеного ФОП’ом опитування дозволяють стверджувати: Тігіпко радіє зарано.
Пригадується, що іще влітку пан Тігіпко пророчив зрівняння рейтингів – воно мало відбутися іще у вересні. Однак, у вересні рейтинги не зрівнялись. Ба, більше, відрив Ющенка від Януковича почав збільшуватися.
Подейкують, що донецькі співробітники штабу єдиного кандидата від влади ставили Тігіпку резонне запитання: Де обіцяні рейтинги? "За базар" відповідати доводиться – тож, якщо потужного зростання народної любові до прем’єра не спостерігається, її треба намалювати. Звідти і результати, які викликають щирий подив в українських соціологів.
У спеціалістів виникає чимало запитань до озвучених Російським клубом даних. Як зазначали керівники Фонду "Демократичні ініціативи" Ілько Кучерів і Ірина Бекешкина, будь-який іноземний фонд не має в Україні власної мережі, а всі закордонні компанії завжди проводять дослідження через якусь українську фірму.
"Відповідно до канонів подачі соціологічної інформації, необхідно показувати дані, яка саме фірма проводила це дослідження", - сказала Бекешкина. Такої інформації катма.
Зрештою, найголовніше: ФОП’івські результати радикально відрізняються від досліджень авторитетних вітчизняних соціологічних служб. Як свідчать дослідження Київського міжнародного інституту соціології, Фонду "Демократичні ініціативи" і Центру "Соціс", центру "Соціальний моніторинг", Центру ім.Разумкова, розрив між Ющенком та Януковичем зберігається і навіть збільшується.
Наприклад, за даними опитування 6 000 осіб, проведеного нещодавно трьома авторитетними соціологічними фірмами Центром "Соціс", Київським міжнародним інститутом соціології, компанією "GFK-USM", – за Ющенка на президентських виборах готові проголосувати 33,5% громадян, а за Януковича 25,2%. Тобто, розрив становить 8,3% і аж ніяк не 0%, як "малюють" закордонні "найманці від соціології".
За даними цього дослідження, Ющенко упевнено перемагає і в другому турі виборів. За нього проголосували б 40,9% громадян, а за Януковича 31,8%. Перевагу у 9,1% при всьому бажанні важко обнулити.
Відповідно до даних хвильового опитування, яке проводять Фонд "Демократичні ініціативи", Центр "Соціальний моніторинг", Центр "Соціс", розрив між Ющенком і Януковичем наприкінці вересня у першому турі становить 6.7%, у другому – 7.6%. При цьому розрив зростає.
Непрямі дані, які характеризують ставлення виборців до дій кандидатів, свідчать на користь більшої вірогідності українських рейтингів. Так, 72% опитаних оцінюють "державну адресну допомогу до пенсії (дотації)" як передвиборчий крок. І не поспішають підтримувати Януковича. Не впливає на ставлення виборців до кандидатів і медіа-кампанія. Більше двох третин виборців не довіряють повідомленням ЗМІ про опозицію.
Ці дані – віддзеркалення реальності: проблема для штабів Януковича в тому, що, крім вкинутої пенсіонерам одноразової спонсорської допомоги, в уряду Януковича вже нічого реального не залишається.
Ліміт передвиборчих "соціальних подарунків" вичерпаний. Проурядова більшість у Верховній Раді розпалась. Ціни на бензин зростають (а обіцяне з 1 жовтня підвищення мита на експорт російської нафти обіцяє зробити це зростання іще стрімкішим)... Яєчний інцидент в Івано-Франківську виборці сприйняли із притаманною їм мудрістю.
До дня голосування Януковичу не вдасться не те що наздогнати Ющенка, а хоча б наблизитись до нього. Значний розрив у рейтингах означатиме, що чиновники на місцях особливо не налягатимуть на адмінресурс: якщо реальними будуть перспективи зміни влади, особливо перенапружуватися для її збереження ніхто не буде.
Тому будь-що треба подати іншу інформацію, створити "шум", у якому спробувати потопити реальність. От і з’явилися "мальовані рейтинги".
На маніпуляції з ними залишається часу лише до 15 жовтня: потім публікування рейтингів заборонене законом про вибори Президента. От і намагаються російські помічники української влади "впарити" свою продукцію. Аби запам’яталося останнє. Заодно і "своїх" заспокоїти можна.
Але, як і інші кроки кампанії Януковича останнім часом, спроба вийшла доволі незграбна. До інформації трьох "есдечних" каналів ставлення громадян давно адекватне; а інші національні канали подаватимуть також дані українських соціологів. Ті, які спростовують інформацію Російського клубу.
А на сьогодні соціологічний "прогноз погоди" сприятливий саме для Ющенка. Він впевнено лідирує у виборчих перемогах і має значні електоральні резерви. А якщо у Тігіпка з`являться нові передбачення, то пропонуємо йому звірити їх з реаліями 31 жовтня цього року.
Автор: Ростислав Павленко, Школа політичної аналітики при НаУКМА
Однак, провідні українські соціологічні фірми відкидають можливість того, що Янукович наздогнав Ющенка. Численні методологічні запитання до проведеного ФОП’ом опитування дозволяють стверджувати: Тігіпко радіє зарано.
Пригадується, що іще влітку пан Тігіпко пророчив зрівняння рейтингів – воно мало відбутися іще у вересні. Однак, у вересні рейтинги не зрівнялись. Ба, більше, відрив Ющенка від Януковича почав збільшуватися.
Подейкують, що донецькі співробітники штабу єдиного кандидата від влади ставили Тігіпку резонне запитання: Де обіцяні рейтинги? "За базар" відповідати доводиться – тож, якщо потужного зростання народної любові до прем’єра не спостерігається, її треба намалювати. Звідти і результати, які викликають щирий подив в українських соціологів.
У спеціалістів виникає чимало запитань до озвучених Російським клубом даних. Як зазначали керівники Фонду "Демократичні ініціативи" Ілько Кучерів і Ірина Бекешкина, будь-який іноземний фонд не має в Україні власної мережі, а всі закордонні компанії завжди проводять дослідження через якусь українську фірму.
"Відповідно до канонів подачі соціологічної інформації, необхідно показувати дані, яка саме фірма проводила це дослідження", - сказала Бекешкина. Такої інформації катма.
Зрештою, найголовніше: ФОП’івські результати радикально відрізняються від досліджень авторитетних вітчизняних соціологічних служб. Як свідчать дослідження Київського міжнародного інституту соціології, Фонду "Демократичні ініціативи" і Центру "Соціс", центру "Соціальний моніторинг", Центру ім.Разумкова, розрив між Ющенком та Януковичем зберігається і навіть збільшується.
Наприклад, за даними опитування 6 000 осіб, проведеного нещодавно трьома авторитетними соціологічними фірмами Центром "Соціс", Київським міжнародним інститутом соціології, компанією "GFK-USM", – за Ющенка на президентських виборах готові проголосувати 33,5% громадян, а за Януковича 25,2%. Тобто, розрив становить 8,3% і аж ніяк не 0%, як "малюють" закордонні "найманці від соціології".
За даними цього дослідження, Ющенко упевнено перемагає і в другому турі виборів. За нього проголосували б 40,9% громадян, а за Януковича 31,8%. Перевагу у 9,1% при всьому бажанні важко обнулити.
Відповідно до даних хвильового опитування, яке проводять Фонд "Демократичні ініціативи", Центр "Соціальний моніторинг", Центр "Соціс", розрив між Ющенком і Януковичем наприкінці вересня у першому турі становить 6.7%, у другому – 7.6%. При цьому розрив зростає.
Непрямі дані, які характеризують ставлення виборців до дій кандидатів, свідчать на користь більшої вірогідності українських рейтингів. Так, 72% опитаних оцінюють "державну адресну допомогу до пенсії (дотації)" як передвиборчий крок. І не поспішають підтримувати Януковича. Не впливає на ставлення виборців до кандидатів і медіа-кампанія. Більше двох третин виборців не довіряють повідомленням ЗМІ про опозицію.
Ці дані – віддзеркалення реальності: проблема для штабів Януковича в тому, що, крім вкинутої пенсіонерам одноразової спонсорської допомоги, в уряду Януковича вже нічого реального не залишається.
Ліміт передвиборчих "соціальних подарунків" вичерпаний. Проурядова більшість у Верховній Раді розпалась. Ціни на бензин зростають (а обіцяне з 1 жовтня підвищення мита на експорт російської нафти обіцяє зробити це зростання іще стрімкішим)... Яєчний інцидент в Івано-Франківську виборці сприйняли із притаманною їм мудрістю.
До дня голосування Януковичу не вдасться не те що наздогнати Ющенка, а хоча б наблизитись до нього. Значний розрив у рейтингах означатиме, що чиновники на місцях особливо не налягатимуть на адмінресурс: якщо реальними будуть перспективи зміни влади, особливо перенапружуватися для її збереження ніхто не буде.
Тому будь-що треба подати іншу інформацію, створити "шум", у якому спробувати потопити реальність. От і з’явилися "мальовані рейтинги".
На маніпуляції з ними залишається часу лише до 15 жовтня: потім публікування рейтингів заборонене законом про вибори Президента. От і намагаються російські помічники української влади "впарити" свою продукцію. Аби запам’яталося останнє. Заодно і "своїх" заспокоїти можна.
Але, як і інші кроки кампанії Януковича останнім часом, спроба вийшла доволі незграбна. До інформації трьох "есдечних" каналів ставлення громадян давно адекватне; а інші національні канали подаватимуть також дані українських соціологів. Ті, які спростовують інформацію Російського клубу.
А на сьогодні соціологічний "прогноз погоди" сприятливий саме для Ющенка. Він впевнено лідирує у виборчих перемогах і має значні електоральні резерви. А якщо у Тігіпка з`являться нові передбачення, то пропонуємо йому звірити їх з реаліями 31 жовтня цього року.
Автор: Ростислав Павленко, Школа політичної аналітики при НаУКМА