Плани Кабміну - плани народу
Четвер, 6 березня 2003, 16:57
Віктор Янукович представив проект програми дій свого уряду
Програма уряду Віктора Януковича, обіцяна ще до середини січня й обговорена на засіданні Кабміну 20 лютого, нарешті, представлена громадськості. Уже попередній аналіз документа, а також заяв, що супроводжували презентацію, свідчить, що в існуючому вигляді програма виглядає популістською, затеоретизованою і всеосяжною. Не виключено, що нинішній уряд, повторюючи помилки своїх попередників, намагається врахувати різні і взаємно суперечливі інтереси низки бізнес-груп і за допомогою такої "гнучкості" полегшити проходження документа через парламент. Окрім того, деякі експерти вказують на присутність у програмі впливу 2004 року - року президентських виборів.
Прем'єр Віктор Янукович уперше представив громадськості проект програми дій свого уряду. Тези проекту були викладені (імовірно, під впливом близького Міжнародного жіночого дня) на асамблеї Всеукраїнської спілки "Громадський парламент жінок України". Головним завданням документа, за словами пана Януковича, є створення умов для того, щоб "кожен працездатний громадянин за свою роботу легально одержував гідну заробітну плату і міг забезпечити себе і своїх близьких усім необхідним".
Програма складається з 8 розділів. Додамо – останні містять набір стандартних, вже яких за рахунком, обіцянок, які уряд ні до чого не зобов'язують: поставлені завдання соціально-гуманітарного розвитку, захисту прав і свобод громадян.
Отже, у Програмі діяльності Кабінету Міністрів на найближчий час:
• поглиблення ринкових перетворень і удосконалення державного управління процесами трансформації;
• структурні зрушення й підвищення конкурентноздатності української економіки;
• посилення соціальної спрямованості реформ і забезпечення пріоритету прав людини;
• реформування системи пенсійного забезпечення;
• соціальний захист вразливих прошарків населення;
• проблеми, пов'язані з охороною здоров'я й поліпшенням медичного обслуговування;
• задоволення освітніх потреб населення.
"Реально оцінюючи масштаб проблем... у напрямку досягнення нашої головної мети - підвищення якості життя населення, ми поклали в основу цього блоку принцип гармонічного розвитку людини, його духовні, життєві й інтелектуальні якості", - до деякої міри пафосно сказав Янукович. Другий акцент він зробив на поглибленні ринкових перетворень та вдосконаленні державного управління трансформаційними процесами.
Задекларовані у програмі цілі не можна назвати "неправильними" або недосяжними, проте вони занадто розмиті і майже не супроводжуються кількісними цільовими показниками. Не обтяжений документ і конкретними заходами для досягнення цих цілей. Існують, щоправда, обіцянки здійснити низку кроків. Серед них - податкова реформа, про реальність проведення якої у світлі розробки програми дій уряду вже писав "Контекст". Проте поспіх із ухваленням Податкового кодексу (уже в першому півріччі 2003 р.) змушує експертів сумніватися.
Прем'єр також повідомив про передбачені проектом заходи задля вступу України до Європейського Союзу та Світової організації торгівлі. Тут справи, як відомо, кращі: на березень заплановане підписання низки двосторонніх протоколів щодо вступу України у СОТ, зокрема - з ЄС. Окрім того, Євросоюз незабаром може надати українській економіці ринковий статус.
На думку експертів, деякі зроблені Кабміном кроки розходяться з деклараціями про наміри. Так, поки не виконується девіз програми дій КМ - "Відкритість, дієвість, результативність", - відзначив директор економічних програм Українського центру економічних і політичних досліджень ім. О. Разумкова Володимир Сіденко. Відкритості у функціонуванні Кабміну поки що нема, про що свідчить, скажімо, небажання Міністерства транспорту надати ЄБРР повну фінансову інформацію з "Укрзалізниці" для надання кредиту. Про два інші показники говорити поки що рано. Основними досягненнями уряду стали тільки своєчасне ухвалення реалістичного (до моменту підвищення мінімальної зарплати) бюджету-2003 і зняття з України санкцій FATF. Втім, в останньому багато чого залежало від парламенту, а також присутності широкого кола сторін, зацікавлених у позитивному для Києва результаті подій.
Нагадаємо, відповідно до Конституції, для Кабміну, програма якого успішно пройшла "парламентський фільтр", встановлена річна недоторканність. На думку експертів, саме з урахуванням цього фактора представлення програми кабінету Януковича штучно затягуються. Розробка цього документа повинна була стати першочерговим завданням уряду на минулі 100 днів його роботи. Формально Кабмін із цим завданням поки не впорався: парламент ще не одержав проект документа, а отже - і основні завдання кабінету. Ці завдання до недавніх часів були відомі лише з окремих заяв урядових чиновників, та й то в загальних рисах.
Демонструючи намір працювати не тільки протягом цього року, уряд заявив про намір запропонувати Стратегію економічного й соціального розвитку країни до 2011 року. "Удосконалення структури економіки й підвищення конкурентноздатності виробництва будуть здійснюватися шляхом переведення системи економічних перетворень шляхом інноваційного розвитку", - заявив Віктор Янукович, підкресливши, що Кабмін має намір ужити заходи. Які конкретно економічні перетворення маються на увазі, прем'єр не уточнив. Утім, якщо вже розроблена програма дій не вражає конкретикою, то в контексті за українською традицією дуже загальної довгострокової програми про це говорити тим більше недоречно. Втім, експерти можуть помилятися, і напрацювання кабінету Януковича виявляться приємним винятком.
Таким чином, проект програми дій уряду в нинішньому його варіанті складно назвати саме реєстром майбутніх дій. На думку аналітиків, документ нагадує швидше перелік декларацій і цілей, причому не без частки популізму. Це можна пояснити бажанням Кабміну врахувати інтереси й побажання більшості представлених у Верховній Раді сил, щоб гарантувати ухвалення документа.
При цьому деякі парламентарії вже критикують проект. Так, за словами спікера ВР Володимира Литвина, недоліком документа є бажання Кабміну "всім сподобатися". Традиційний же критик урядових ініціатив, голова бюджетного парламентського комітету Петро Порошенко прогнозує повернення програми на доопрацювання. Одна з основних претензій до документа члена фракції "Наша Україна" - те, що програма не враховує відсутність ресурсів для досягнення деяких задекларованих нею цілей.
Іншим фактором, що спонукає Кабмін розробляти саме такий варіант програми своїх дій, є, на думку експертів, президентські амбіції одного з двох керівників уряду (прем'єра або першого віце-прем'єра). На думку аналітика Міжнародного інституту порівняльного аналізу Артема Біденка, проект можна трактувати як програму ймовірного майбутнього кандидата в президенти, що працює нині в уряді: незалежно від того, буде це Віктор Янукович чи Микола Азаров. Про це, вважає експерт, свідчить, зокрема, винесення на обговорення документа "у маси". Експерт не виключає, що на такий крок Кабмін пішов із метою залучити до документа (і осіб, що його представляють) по можливості максимально широку увагу громадськості.
У будь-якому випадку, від перспектив ухвалення програми залежить майбутнє нинішнього уряду. Найближчим часом Кабмін планує завершити обговорення проекту в регіонах, а потім розглянути його в парламентських комітетах і фракціях. Внесення ж проекту документа до сесійної зали Верховної Ради планується, нагадаємо, після щорічного звернення президента України до парламенту. Умовностей виконавчої вертикалі слід дотримуватись...
Програма уряду Віктора Януковича, обіцяна ще до середини січня й обговорена на засіданні Кабміну 20 лютого, нарешті, представлена громадськості. Уже попередній аналіз документа, а також заяв, що супроводжували презентацію, свідчить, що в існуючому вигляді програма виглядає популістською, затеоретизованою і всеосяжною. Не виключено, що нинішній уряд, повторюючи помилки своїх попередників, намагається врахувати різні і взаємно суперечливі інтереси низки бізнес-груп і за допомогою такої "гнучкості" полегшити проходження документа через парламент. Окрім того, деякі експерти вказують на присутність у програмі впливу 2004 року - року президентських виборів.
Прем'єр Віктор Янукович уперше представив громадськості проект програми дій свого уряду. Тези проекту були викладені (імовірно, під впливом близького Міжнародного жіночого дня) на асамблеї Всеукраїнської спілки "Громадський парламент жінок України". Головним завданням документа, за словами пана Януковича, є створення умов для того, щоб "кожен працездатний громадянин за свою роботу легально одержував гідну заробітну плату і міг забезпечити себе і своїх близьких усім необхідним".
Програма складається з 8 розділів. Додамо – останні містять набір стандартних, вже яких за рахунком, обіцянок, які уряд ні до чого не зобов'язують: поставлені завдання соціально-гуманітарного розвитку, захисту прав і свобод громадян.
Отже, у Програмі діяльності Кабінету Міністрів на найближчий час:
• поглиблення ринкових перетворень і удосконалення державного управління процесами трансформації;
• структурні зрушення й підвищення конкурентноздатності української економіки;
• посилення соціальної спрямованості реформ і забезпечення пріоритету прав людини;
• реформування системи пенсійного забезпечення;
• соціальний захист вразливих прошарків населення;
• проблеми, пов'язані з охороною здоров'я й поліпшенням медичного обслуговування;
• задоволення освітніх потреб населення.
"Реально оцінюючи масштаб проблем... у напрямку досягнення нашої головної мети - підвищення якості життя населення, ми поклали в основу цього блоку принцип гармонічного розвитку людини, його духовні, життєві й інтелектуальні якості", - до деякої міри пафосно сказав Янукович. Другий акцент він зробив на поглибленні ринкових перетворень та вдосконаленні державного управління трансформаційними процесами.
Задекларовані у програмі цілі не можна назвати "неправильними" або недосяжними, проте вони занадто розмиті і майже не супроводжуються кількісними цільовими показниками. Не обтяжений документ і конкретними заходами для досягнення цих цілей. Існують, щоправда, обіцянки здійснити низку кроків. Серед них - податкова реформа, про реальність проведення якої у світлі розробки програми дій уряду вже писав "Контекст". Проте поспіх із ухваленням Податкового кодексу (уже в першому півріччі 2003 р.) змушує експертів сумніватися.
Прем'єр також повідомив про передбачені проектом заходи задля вступу України до Європейського Союзу та Світової організації торгівлі. Тут справи, як відомо, кращі: на березень заплановане підписання низки двосторонніх протоколів щодо вступу України у СОТ, зокрема - з ЄС. Окрім того, Євросоюз незабаром може надати українській економіці ринковий статус.
На думку експертів, деякі зроблені Кабміном кроки розходяться з деклараціями про наміри. Так, поки не виконується девіз програми дій КМ - "Відкритість, дієвість, результативність", - відзначив директор економічних програм Українського центру економічних і політичних досліджень ім. О. Разумкова Володимир Сіденко. Відкритості у функціонуванні Кабміну поки що нема, про що свідчить, скажімо, небажання Міністерства транспорту надати ЄБРР повну фінансову інформацію з "Укрзалізниці" для надання кредиту. Про два інші показники говорити поки що рано. Основними досягненнями уряду стали тільки своєчасне ухвалення реалістичного (до моменту підвищення мінімальної зарплати) бюджету-2003 і зняття з України санкцій FATF. Втім, в останньому багато чого залежало від парламенту, а також присутності широкого кола сторін, зацікавлених у позитивному для Києва результаті подій.
Нагадаємо, відповідно до Конституції, для Кабміну, програма якого успішно пройшла "парламентський фільтр", встановлена річна недоторканність. На думку експертів, саме з урахуванням цього фактора представлення програми кабінету Януковича штучно затягуються. Розробка цього документа повинна була стати першочерговим завданням уряду на минулі 100 днів його роботи. Формально Кабмін із цим завданням поки не впорався: парламент ще не одержав проект документа, а отже - і основні завдання кабінету. Ці завдання до недавніх часів були відомі лише з окремих заяв урядових чиновників, та й то в загальних рисах.
Демонструючи намір працювати не тільки протягом цього року, уряд заявив про намір запропонувати Стратегію економічного й соціального розвитку країни до 2011 року. "Удосконалення структури економіки й підвищення конкурентноздатності виробництва будуть здійснюватися шляхом переведення системи економічних перетворень шляхом інноваційного розвитку", - заявив Віктор Янукович, підкресливши, що Кабмін має намір ужити заходи. Які конкретно економічні перетворення маються на увазі, прем'єр не уточнив. Утім, якщо вже розроблена програма дій не вражає конкретикою, то в контексті за українською традицією дуже загальної довгострокової програми про це говорити тим більше недоречно. Втім, експерти можуть помилятися, і напрацювання кабінету Януковича виявляться приємним винятком.
Таким чином, проект програми дій уряду в нинішньому його варіанті складно назвати саме реєстром майбутніх дій. На думку аналітиків, документ нагадує швидше перелік декларацій і цілей, причому не без частки популізму. Це можна пояснити бажанням Кабміну врахувати інтереси й побажання більшості представлених у Верховній Раді сил, щоб гарантувати ухвалення документа.
При цьому деякі парламентарії вже критикують проект. Так, за словами спікера ВР Володимира Литвина, недоліком документа є бажання Кабміну "всім сподобатися". Традиційний же критик урядових ініціатив, голова бюджетного парламентського комітету Петро Порошенко прогнозує повернення програми на доопрацювання. Одна з основних претензій до документа члена фракції "Наша Україна" - те, що програма не враховує відсутність ресурсів для досягнення деяких задекларованих нею цілей.
Іншим фактором, що спонукає Кабмін розробляти саме такий варіант програми своїх дій, є, на думку експертів, президентські амбіції одного з двох керівників уряду (прем'єра або першого віце-прем'єра). На думку аналітика Міжнародного інституту порівняльного аналізу Артема Біденка, проект можна трактувати як програму ймовірного майбутнього кандидата в президенти, що працює нині в уряді: незалежно від того, буде це Віктор Янукович чи Микола Азаров. Про це, вважає експерт, свідчить, зокрема, винесення на обговорення документа "у маси". Експерт не виключає, що на такий крок Кабмін пішов із метою залучити до документа (і осіб, що його представляють) по можливості максимально широку увагу громадськості.
У будь-якому випадку, від перспектив ухвалення програми залежить майбутнє нинішнього уряду. Найближчим часом Кабмін планує завершити обговорення проекту в регіонах, а потім розглянути його в парламентських комітетах і фракціях. Внесення ж проекту документа до сесійної зали Верховної Ради планується, нагадаємо, після щорічного звернення президента України до парламенту. Умовностей виконавчої вертикалі слід дотримуватись...