Завтра буде краще, ніж учора

Понеділок, 17 квітня 2000, 16:47

Варіанти розвитку конституційної реформи після референдуму поки розглядаються українськими політиками переважно через призму ймовірних дострокових парламентських виборів.

Найрадикальніший варіант, пов'язаний із байдужістю Кучми до європейських демократичних претензій - обнародуваний А. Матвієнко. Виходячи з переконання президентських правників в автоматичному характері включення перших трьох питань референдуму в Конституцію, - лідер "Собору" припустив, що в Кучми може вистачити духу просто і невигадливо опублікувати одразу після референдуму текст нової Конституції, уже з ліквідованим депутатським імунітетом, скороченим числом депутатів і правом Президента розпускати парламент. Дивно, але факт: представник Президента в парламенті Р. Безсмертний у бесіді з пресою минулого тижня не зміг гарантувати, що подібний варіант неможливий. Виходить, - зневажати дану версію не варто. І тоді настільки ж автоматично, як включити нові пункти в Конституцію, Президент повинен буде оголосити дострокові парламентські вибори - на червень: якщо вже чисельність парламенту повинна скоротитися до 300 депутатів, нинішні 450 права на продовження своєї роботи не мають.

Інша версія, точніше - дві, із яких одна взагалі не прогнозується, оскільки виходить із виразу "адекватна реакція Президента", - обнародувана політологом М. Томенком. Він думає, що політична криза може вибухнути лише восени, і лише по тому, як парламент зробить спробу реалізувати результати референдуму влітку, але на 5 сесії у вересні не набере 300 голосів для завершення процесу. Тоді вибори - у листопаді.

Третій варіант - якщо парламент знайде засіб просто розтягнути процес і умудриться, не порушуючи "волі народу" - увійти з ним у 2001 рік. Тоді навіть у випадку лише часткової реалізації результатів референдуму або відхилення всіх його пунктів - призначати дострокові вибори напередодні чергових - просто нема рації…

Існують і різні інші моделі розвитку ситуації, зміст яких зводиться до спроби оцінити "адекватну реакцію" Л. Кучми на будь-які дії Ради. Хтось думає, що причиною незаконного розгону ВР, навіть ще до внесення в Конституцію поправок, може стати розвал парламентської більшості. Хтось, навпаки, продовжує зберігати впевненість, що саме після референдуму, що став апогеєм рабського плазування виконавців перед примхами Кучми, - все заспокоїться, і парламент, навіть із більшістю, що розвалилася, залишиться до кінця виконувати роль…

Усе, у дійсності, упирається в питання про готовність різноманітних зацікавлених сил - до виборів.

Якщо до оголошення референдуму вважалося, що якомога скоріш змінити склад депутатів жадають два відомих клана - блоки Волкова-Медведчука, то сьогодні ця картина вже не виглядає настільки вражаючою. Перевірена на референдумі машина для голосування показала, що гвинтики розвалюються, змащування явно не вистачає, і ще проскрипіти вона може тільки в одному напрямку: голосувати тупо "за" і по одному-єдиному питанню - на користь Кучми. А якщо в деталях, як того вимагають вибори парламентські - машина може розвалитися…

Вибори осінні - це вже дуже складна гра, коли опозиція олігархів до винуватого в усьому уряду Ющенка повинна буде не перемішатися з опозицією до курсу Президента в цілому. Це ще довгий шлях боротьби і структурних перетворень у політикумі: подальше дроблення лівих і повний хаос у правоцентристському крилі.
А найбільша загадка - чи потрібний все ж таки Президентові саме двопалатний парламент. Отримати вільних від щоденної загрози зняття губернаторів та інших регіональних лідерів - не найкращий подарунок Леонідові Даниловичу. Хоча, якщо вибори лишити на 2002 рік - за двопалатність ще можна поборотися (хоча без впевненості в тому, що це буде саме пропрезидентська модель).

В будь-якому разі обрання достроково нового, усіченого, але знову лише однопалатного парламенту - позбавляє Кучму його двокамерної мрії. Варто не забувати і того, що терміни парламентських виборів напряму пов'язані з моделлю виборчої системи: а ця проблема крутіше референдуму буде.

Вважається, що референдум створив більше проблем, ніж вирішив. Це вірно, у першу чергу, стосовно нині діючого парламенту: адже тепер він займатиметься тільки поправками до Конституції, підготовкою до виборів. А часу на економіку, соціальні проблеми, на прийняття Цивільного, Карного, Податкового і Бюджетного кодексів зовсім не залишиться. І, можливо, незабаром виникне нова народна ініціатива - чи не ліквідувати парламент узагалі?..

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Реклама:
Головне на Українській правді