Арабские революции: уроки для Украины

145 просмотров
Четверг, 24 февраля 2011, 16:40
Алексей Якубин
политолог

Останні соціально-політичні події в країнах Північної Африки і Близькому Сході показали всьому світу, що громадські революції можуть бути таким самим легітимним способом зміни влади, як і вибори (а можливо навіть більш легітимнішим в очах широкої громадськості включеної у цей процес).

Ідеї європейської політичної теорії про народний суверенітет і право широкої громадськості змінити чинну владу в будь-який момент (і в будь-який спосіб), коли ця влада втратила її підтримку знову на часі.

Це чудовий приклад відомого правила – політичні ідеї тільки вдають з себе мертвих, але насправді вони тільки вичікують слушного моменту щоб повстати з "мертвих". Отож Локк, Руссо і Маркс знову з нами. Що це конкретно значить для нас? Які уроки з цього ми можемо вивести для себе?

Урок перший. Громадяни мають право розірвати чинний "суспільний договір" з владою в будь-який час.

Навряд чи є великою таємницею, що поверхова стабільність більшості режимів у Північній Африці та Близькому Сході (і не лише там) декілька останніх десятиріч будувалась на негласному пакті правлячого класу з власними громадянами: "політичні свободи в обмін на економічне благополуччя".

Суть цього пакту досить проста – ваші політичні права будуть більше або менше обмежені, політичне життя в країні буде знаходитися під значним контролем правлячих владних сил, однак ви внаслідок цього отримуєте більш-менш стабільні економічні дивіденди (вам піднімають зарплату кожні півроку на певну кількість процентів якщо ви працюєте у державному секторі, ніхто не заважає вам розвивати власну маленьку справу). До тих пір поки цей пакт діяв більша частина громадян була готова терпіти корумповану і авторитарну владу.

Однак світова фінансова криза значно звузила можливості правлячого класу у цих країнах підтримувати таку політику надалі – скорочення у державному секторі, тотальна приватизація, зменшення соціальних видатків для більшості (це все і там називали "необхідними, але болючими реформами"), і на тлі цього – спроби правлячим класом втримати власний бізнес за рахунок державного бюджету.

Логічно, що у більшості громадян це викликало обурення, а зрештою і прозріння: чого ми маємо терпіти цю владну верхівку, якщо від неї ми нічого окрім "скорочень" не отримуємо? Досить!

Урок другий. Соціальні медіа – це засіб!  

Поширеною є теза – що події у Тунісі, Єгипті – створили нові демократичні "соціальні медіа" з Інтернету – Твіттер та Фейсбук. Ці революції часто подаються, як викликані "електронною демократією". До певної міри це так – однак уважніший погляд дозволяє побачити, що ці технічні можливості насправді є нейтральними – вони це просто засіб, а не саме повідомлення.

Складна соціально-економічна ситуація в країнах зумовила революційну ситуацію – і вона сприяла поширенню незадоволення режимом серед широких верств громадян, які у свою чергу "виливали" його у соціальні мережі (адже офіційні засоби мас медіа продовжували "співати" про "стабільність і процвітання").

Саме такий обмін критичною інформацією і сприяв ще більшому народному незадоволенню. Однак без наявних соціально-економічних причин жодні соціальні медіа самі по собі не викликали б революцій! Адже в деяких країнах ці ж самі соціальні медіа дозволяють навпаки ще більше контролювати власних громадян існуючими режимами

Урок третій. Молодь – це ключ!

Як це вже було неодноразово у минулому – саме молодь стала одним із каталізаторів революції. Ця молодь отримавши добру освіту в університетах після них не знайшла придатних місць для власної самореалізації. Влада нічого для цього не зробила, а то й навпаки – зробила своєю "політикою скорочень" все щоб гідна робота за фахом для випускників університетів стала недоступною.

Звісно можна підти працювати і не за фахом на малокваліфіковану роботу. Але чому молодь з освітою має так чинити? Зрештою така молодь має гідність і усвідомлення що вона здатна на більше аніж вибивати чеки в супермаркетах. Саме така незадоволена і без постійного місця роботи молодь мала досить часу щоб вийти на вулиці і почати революцію через соціальні мережі. Що вона і зробила! Зрештою про що йде мова, якщо навіть молоді єгиптологи у Єгипті незадоволені мізерною зарплатнею і відсутністю перспектив вийшли на вулиці!  

Урок четвертий. Арабські революції – це соціальні революції.

Якби комусь не хотілось викинути Маркса на смітник історії, але без нього тут ніяк. Адже те, що ми бачили у Тунісі, Єгипті – це типові класові революції. В них більшість населення – яка немає жодних засобів виробництва – вийшла проти владної меншості – яка ними одноосібно володіє. І цій більшості, справді, як виявилось "нічого втрачати окрім власних кайданів" – бідності, безробіття, відсутності перспектив.

На наших очах справджується передбачення Жан-Пєра Тагієффа, який обігруючи добре відому характеристику марксизму, як "ісламу ХХ століття", написав, що іслам в арабських країнах перетворюється в "марксизм ХХІ століття", поширюючи антикапіталістичні гасла та продовжуючи відповідну боротьбу після занепаду "радянського комунізму".

Що це буде означати для майбутнього цих країн – покаже час. Проте для всього світу це означає повернення питання класової боротьби і справедливого розподілу ВВП країни серед усіх її громадян до актуального політичного порядку денного у ролі питання №1. Подібний поворот вже зробив у США в ході своєї передвиборчої боротьби Барак Обама у 2008 році, а в Німеччині на цьому наголошують представники Лівої партії.

Урок п’ятий. Західний світ у ролі спостерігача.

Події у Тунісі, Єгипті показали нам всю безпорадність західних країн перед демократичними змінами в цих країнах. На словах підтримуючи демократію в усьому світі керівники Франції, Італії, Німеччини були просто спантеличені пробудженням тієї самої демократії в арабських країнах.

Адже старі авторитарні режими були їх союзниками, а нові демократичні – ще невідомо чи будуть такими. Водночас якось зарадити подіям, що відбуваються та офіційно допомогти своїм "авторитарним союзникам" ці країни вже не можуть: бо ж власні громадяни не зрозуміють та і грошей на ці прожекти - катма. Соціальне невдоволення політикою уряду наявне і у Франції, і в Італії, і в Греції, і у Великій Британії. Отож і залишається тільки чекати та спостерігати чим усе закінчиться.  

А й справді чим усе закінчется?Чи зможуть арабські народи подолати власне авторитарне минуле і побудувати краще майбутнє? Чи може революційний досвід цих народів стати прикладом і натхненням для інших країн у схожій ситуації? Питання відкриті.

А чи можна було запобігти подіям, що сталися? Адже, як пише Нью-Йорк Таймз адміністрація Обами ще у серпні 2010 року мала в своєму розпорядженні секретну доповідь про можливі народні протести у ряді арабських країн .

В ній пропонувалося і низка соціально-політичних реформ, які б могли запобігти такому розвитку подій (звісно там не йшлось про "реформи" пов’язані зі збільшення пенсійного віку для жінок, зменшення соціальних видатків, скорочення державного замовлення в освітній галузі або щось подібне J).

Цікавим пасажем для роздумів завершується вказана стаття у Нью-Йорк Таймз: "Президент Обама також наполіг щоб його радники дослідили питання наявності народних протестних рухів у Латинській Америці, Східній Європі і Південно-Східній Азії, щоб визначити, які з них можуть відбутися, а які ні". Висновки робіть самі.

Олексій Якубін, політолог

Реклама:
Уважаемые читатели, просим соблюдать Правила комментирования
Реклама:
Информационная изоляция Донбасса или Еще один "грех" Facebook
Почему невозможно таргетировать рекламу в соцсетях по всей Украине (укр.).
̶Н̶е̶ для прессы. Почему Раде следует восстановить прозрачность
Как Банковая планирует дальше блокировать назначение Клименко руководителем САП
Руководство страны может попытаться использовать ручную комиссию сейчас, затянув назначение Клименко на несколько месяцев и переиграть уже даже утвержденные результаты (укр.).
Кредиты и ипотека во время войны
Как государство поддерживает тех, у кого есть кредиты в банках и что делать, чтобы не допустить массового банкротства после войны? (укр.)
Зеленое восстановление транспорта: удобно для людей
Какие принципы следует учесть при восстановлении городов, чтобы улучшить систему общественного транспорта? (укр.)
Запустите малую приватизацию в условиях войны. Что для этого нужно?
Зачем возобновлять процесс приватизации во время войны? (укр.)
Оккупанты воруют украинское зерно: поименный список мародеров
Кто помогает вывозить и какие компании покупают у россиян украденное украинское зерно? (укр.)