Порахуйте свою нову комуналку та розмір можливої субсидії
Українська правда, вівторок, 31 березня
Вже на початку травня українці отримають нові платіжки за комуналку. Вартість газу, електроенергії, води в них буде значно вищою, ніж сьогодні.
Електроенергія подорожчає на 10-150%, газ – в 3-7 рази, зростуть тарифи й на воду.
Як розібратися в цих показниках та зрозуміти, на скільки саме ви сплачуватимете більше за комунальні послуги?
Місяць тому ми зробили інтерактивний калькулятор, який автоматично розраховує ваші нові витрати. Напередодні введення нових тарифів – 1 квітня – ми оновили калькулятор, додавши інформацію про нові ціни на холодну воду, які зміняться через місяць - з 1 травня.
ВИТРАТИ ЗРОСТУТЬ:
на електрику |
+ 0 гривень
|
на опалення |
+ 0
гривень
|
на гарячу воду |
+ 0
гривень
|
на холодну воду |
+ 0
гривень
|
на газ |
+ 0
гривень
|
ЗАГАЛОМ: | = 0 гривень |
До кінця року ви, швидше за все, почнете платити за електроенергію, опалення, гарячу та холодну воду та газ більше на відповідну суму гривень місяць.
До кінця року ви, швидше за все, почнете платити за електроенергію,
опалення, гарячу та холодну воду та газ більше на гривень місяць
опалення, гарячу та холодну воду та газ більше на гривень місяць
На скільки зростуть мої витрати на електрику до кінця року?
Зараз сплачую гривень на місяць
до кінця року видатки зростуть до гривен
до кінця року видатки зростуть до гривен
На скільки зростуть мої витрати на опалення?*
Зараз в місяць сплачую гривень
витрати зростуть до гривень
витрати зростуть до гривень
На скільки зростуть витрати на гарячу воду?*
Зараз витрачаю на гарячу воду гривень на місяць.
Витрати зростуть до гривень
Витрати зростуть до гривень
На скільки зростуть витрати на холодну воду?
моє місто
Зараз витрачаю на холодну воду гривень на місяць.
Витрати зростуть до гривень
Витрати зростуть до гривень
На скільки зростуть витрати на газ?
витрачаю на місяць куб. м. газу, що коштує гривень
отже, збільшення витрат становить гривень
отже, збільшення витрат становить гривень
* Модель розрахована за умови наявності лічильника обліку газу для приватних будинків, які зараз вкладаються в річну норму споживання 2500 тис куб. м. газу на рік.
Детальніше...
Субсидії: як є і як буде
Якщо загальний рахунок вас лакає, ви можете оформити субсидію. Зараз субсидії отримують 1 млн сімей. В уряді розраховують, що згодом ця цифра зросте до 4 млн.
"Українська правда" розпитала міністра соціальної політики Павла Розенка про усі нюанси отримання субсидій. Нижче – ключові тези розмови.
Павло Розенко: із запровадженням нового порядку оформлення субсидій буде непросто
Україна вже не вперше проходить через підвищення цін на газ та житлово-комунальні послуги.
Напередодні кожного підвищення в української влади завжди виникало питання: що ще такого можна зробити, щоб принаймні найбільш незахищені верстви населення не відчули підвищення?
Пам’ятаю всі дискусії, коли вперше прийшов працювати в міністерство 2005 року. Тоді ми думали над варіантами зміни системи. Проробляли та прораховували фінансовий ефект для безлічі варіантів – соціальних електронних карток, персональних рахунків, адресних допомог, перерахувань грошей напряму людям та ін..
Під час візитів в Україну експертів МВФ чи Світового банку починаються нові кола дискусій. Нас не перестають запитувати: "Розповідайте про свою систему, що не так? Які є ще варіанти?".
Довгі обговорення та круглі столи зводяться до того, що система, що вибудувалася роками, є принаймні логічною і вичищена настільки, що нових механізмів не придумати. Тобто альтернативи системи субсидій за 20 років її існування вигадано не було.
Фото: www.kmu.gov.ua Минулого року напередодні підвищення цін на енергоносії попереднім урядом була запропонована програма в розробці якої брали участь експерти МВФ – так звана програма компенсації людям, доходи яких складають нижче прожиткового мінімуму. Нова система мала компенсувати таким людям суму підвищення цін на газ та ЖКГ. Красиво, адресно, логічно. Наче… А що ж вийшло на практиці? Програма працює вже понад півроку, а участь у ній бере лише 13 тисяч сімей в той час як в Україні біля 16 мільйонів родин і три мільйони відверто бідних родин. Тобто ефективність "нової" програми наближається практично до нуля. Ця програма була запропонована як альтернатива системі субсидій. Чому вона не спрацювала? Бо насправді усіх найменш забезпечених покриває програма субсидій. Але є інше питання: чи задовольняє нас саме програма субсидій? Очевидно, що також – ні. Станом на сьогоднішній день цією програмою користуються 1 млн 200 тис сімей, знов таки із щонайменше 3 млн. малозабезпечених родин. Як працює програма субсидій? Береться дохід родини і виставляється обов’язковий платіж, що сім’я має заплатити. Наприклад, дохід родини із 4-х чоловік – 5 тис грн, на підставі певної формули розраховують, що обов’язковий платіж, з урахуванням соціальних норм, за квартиру має скласти приблизно 400 грн. Якщо рахунок за житлово-комунальні послуги 1000 грн, то різницю у 600 гривень покриває держава. На Урядовому порталі за адресою http://www.kmu.gov.ua/control/calculator або за цим посиланням ви можете скористатись он-лайн калькулятором орієнтовного розрахунку розміру субсидії на оплату житлово-комунальних послуг.
Порахуйте свою можливу субсидію
Вже сьогодні середній розмір субсидії на родину – 350 грн, а в Києві – 450 грн. І це при нинішній важкій і непрозорій системі субсидій. Реформування системи субсидій було вирішено із самого моменту звернення людини із відповідним проханням до органів місцевої влади. Бо нині процес отримання субсидій зовсім непростий. По-перше, людина має прийти в управління соцзахисту відповідного місцевого органу влади. Це вже породжує проблему черг та незручностей для громадян, адже очевидно, що підняття цін спровокує суттєве збільшення звернень на отримання субсидій. Тож Уряд ухвалив перше принципове рішення - запускаємо систему оформлення субсидій в безконтактний спосіб. Механізм буде такий: заява на оформлення субсидії та декларація про доходи родини в конверті може бути надіслана на адресу відповідного управління соцзахисту місцевого органу влади. Сьогодні при оформленні субсидії людині необхідно заповнити 3 сторінки тексту заяви і ще 5 сторінок декларації. Тому, друге принципове рішення: суттєво спрощуємо форми документів і робимо лише одну сторінку заяви та одну сторінку декларації. Все, крапка. Жодних інших довідок, жодних інших документів. У постанові Уряду чітко зафіксована заборона чиновникам вимагати інші документи чи довідки. Наступні принципові зміни відбудуться у самому послідовності призначення субсидій. Спочатку, на підставі декларації родини та інформації про суму платежів буде визначено розмір субсидії, а вже після цього буде здійснена перевірка даних декларації. Зараз відбувається навпаки – перевіряються всі дані, а потім колись буде призначено субсидію. Зміна цієї формули щонайменше вдвічі скоротить час для розгляду питання про призначення субсидії. Ще одне принципове рішення Уряду: ми скасовуємо штучні, обтяжливі і несправедливі додаткові критерії, що обмежували право родин на отримання житлових субсидій. До сьогодні обмеженням для отримання субсидії була покупка товарів або послуг на суму більше, ніж 10 тис грн. – ти не мав права отримати субсидію. Причому медичні та навчальні послуги також зараховувалися до переліку. Тобто якщо ти заплатив за медичну операцію або за навчання своєї дитини у вищому навчальному закладі 10 тис. грн., то ти позбавлявся права на субсидію, адже ти вважався багатою людиною. Були і інші критерії – наявність у власності декількох житлових приміщень. Навіть якщо це невеличка квартира або розвалена хатинка в селі або ти раптово отримав спадщину, теж маленьку квартиру. Так само два автомобілі у власності закривають право отримати субсидію, хоча для значної частини наших співгромадян наявність автомобіля – не розкіш, а можливість прогодувати родину. За нинішньої системи цінностей і в нинішній ситуації ти вже не мав права на субсидію. Тому і декларація була об’ємна – заявник мав вказати перелік квартир, автомобілів і т.д. Навіть якщо їх і не мав. Ще одною перепоною для отримання субсидії було безробіття заявника. Людина повинна була або працювати, або стати на облік в центрі зайнятості і під час оформлення субсидії вимагали надати відповідні довідки. Хоча всі чудово розуміємо, що сьогодні на обліку у центрах зайнятості перебуває лише приблизно біля 25-30% від усієї кількості реально безробітних людей. Існували певні обмеження для сільського населення. Наприклад, в дохід сільської родини обов’язкового включався дохід від земельного паю. Людина могла не мати жодного доходу, але їй до декларації вписували певну суму, що розраховувалася в Мінекономіки. Таким чином, після реформування системи субсидій залишився лише один критерій для їх отримання – дохід родини. Немає єдиної суми доходу, що дає субсидію, або позбавляє право на неї. Якщо родина відчуває, що платити за комунальні послуги їй важко – вона може звернутися до місцевих органів влади які розрахують і обов’язковий платіж, і розмір субсидії, що буде покривати держава. Також кожна людина може скористатися "Калькулятором розрахунку субсидій", що розміщено на сайтах Міністерства соціальної політики (mlsp.gov.ua) та Кабінету Міністрів України (kmu.gov.ua). За допомогою цього сервісу можна здійснити приблизні розрахунки розміру субсидій для своєї родини. Хочу звернути також увагу на ще одну "новелу" у реформуванні системи субсидій в Україні. Щоб забезпечити безконтактний спосіб, Кабінет міністрів України виписав чітке зобов’язання, що підприємства, які надають людям послуги з електропостачання, газопостачання та централізованого опалення до 15 квітня та до 1 листопада 2015 мають забезпечити виготовлення бланків заяв про призначення субсидій та декларацій про доходи родин та доставити їх до кожного споживача. Якщо перекласти це на нормальну мову, це означає, що кожна родина має отримати додому конверт із бланком заяви та декларації про які говорилося раніше. І це реальний крок до наближення соціальних послуг до кожної людини. Особливо наголошу на ще одній принциповій позиції реформи системи субсидій: 1,2 мільйонам родин, які сьогодні вже отримують субсидії, не потрібно буде заповнювати нічого нового і повторно звертатися до місцевих органів влади – вони переоформлять усі діючі субсидії на новий термін автоматично, без додаткових повторних звернень. Окрім цього ми розширюємо терміни дії субсидії – якщо сьогодні субсидія призначається на шість місяців, а потім людина повинна була знову йти подавати документи, заяви, декларації тощо. Тепер термін дії субсидії буде встановлюватися на 12 місяців. Сподіваюся, що у майбутньому ми взагалі не будемо ганяти людей за переоформленням субсидії, а робитимемо це автоматично. Досягти цього вдасться за рахунок того, що людина, подаючи заяву на субсидію, дає право соціальним службам доступу до інформації про доходи родини. І ми вже самостійно, обмінюючись інформацією з Пенсійним фондом України, з Державною фіскальною службою будемо знати всі доходи родини за потрібні нам періоди, і на підставі цієї інформації вже будемо нараховувати субсидію. За нашими розрахунками, після підвищення цін на житлово-комунальні послуги, яке відбудеться з 1 квітня, десь до кінця року в цілому програма субсидій може охоплювати близько 4 мільйонів родин. Тобто додатково до нас звернеться близько 3 мільйонів родин. Пік звернень за нашими розрахунками буде у травні-червні, а також із стартом нового опалювального сезону у жовтні-листопаді. Я чудово розумію всі ризики і проблеми із запровадженням нової системи субсидій. Не все піде гладко, будуть збої і затримки. Бо очевидна і різна готовність місцевих органів влади до цієї роботи. Але з іншого боку це і добрий тест для місцевих органів влади (особливо напередодні місцевих виборів) довести свою ефективність у безпосередній роботі з людьми. Зробити так, щоби нова система надання субсидій виглядала красиво не лише на папері, але й реально спрацювала. І всі можливості для місцевих органів влади для цього є: є прості, зрозумілі і доступні для кожного нові правила призначення субсидій. Є й інше – достатній фінансовий ресурс, закладений до державного бюджету України (біля 24 млрд. грн.), який має у повному обсязі забезпечити фінансову складову реалізації цієї реформи. Ще раз підкреслюю, із запровадженням нового порядку оформлення субсидій буде непросто. Система завжди дуже важко сприймає реформи, тим більше не косметичні, а справжні, реальні. Але ми готові долати опір системи, якщо буде потрібно готові вносити уточнення та корективи, шліфувати систему субсидій вже походу процесу. Але назад шляху точно не буде. Лише вперед – до нової якості соціальних послуг, до нових стандартів їх надання та підвищення рівня життя наших співгромадян.