Перша олігархічна війна нової влади. Версія Ігоря Єремеєва
Під прикриттям військової агресії Росії українські олігархи влаштували перерозподіл державних ресурсів. На телебаченні та в інтернеті триває інформаційна війна. Підконтрольні олігархам фракції "Економічний розвиток" (Коломойський) і "Суверенна європейська Україна" (Єремеєв) шантажують уряд, відмовляючись підтримувати законопроекти.
Історія - складна для розуміння пересічним читачам. Але на кону - 1 мільярд доларів. Ідея "Української правди" полягає в тому, щоб фігуранти від першої особи пояснили природу конфлікту, а не змагалися в замовних матеріалах.
Отже, депутат Ігор Єремеєв, хоч і уникає прізвищ, але фактично звинувачує дніпропетровського губернатора Ігоря Коломойського в корупції. Ці двоє осіб ділять між собою ринок реалізації бензину та інших нафтопродуктів. Коломойський контролює близько 1,5 тисячі заправок під брендами Авіас, УкрНафта і Сентоза. У Єремеєва - 500 заправок марки WOG.
Крім того, Коломойський зберігає контроль над компанією УкрНафта попри те, що контрольний пакет акцій належить українській державі. Так само на чолі державної компанії "УкрТрансНафта" стоїть його людина Олександр Лазорко.
Коломойський і Єремеєв воюють через так звану "технічну нафту", яка закачана в трубопроводи "УкрТрансНафти" багато років тому за смішними цінами - в десять разів нижче ринкових. Ідея Коломойського - викачати нафту для переробки на своєму Кременчуцькому заводі та продати за нинішніми цінами.
Єремеєв бореться проти цього не лише тому, що є конкурентом Коломойського. Він також володіє зупиненим заводом в Херсоні. Якщо нафту злити з системи, трубопроводи зруйнуються і будуть нездатні в подальшому качати на переробку до Єремеєва. Так всі його плани будуть зруйновані.
Сам Єремеєв вже не один рік шукає інвестора для реконструкції Херсонського заводу. У березні він зустрічався з Дмитром Фірташем у Відні за декілька днів до його арешту за запитом ФБР. За словами депутата, мова йшла про залучення Фірташа до проекту реконструкції Херсонського нафтопереробного заводу.
Оскільки тема війни Єремеєва та Коломойського супроводжується взаємними звинуваченнями, ми запропонували обом олігархам викласти свою версію подій. "Українська правда" публікує інтерв'ю Єремеєва.
Коломойським пообіцяв "Українській правді", що вирішить, чи оприлюднюватиме своє бачення, після виходу розмови з Єремеєвим.
- Зараз відбувається інформаційна війна між двома учасниками ринку. З одного боку ви, з іншого - Ігор Коломойський. А боротьба точиться навколо так званої технічної нафти, яка зберігається в системі державних нафтопроводів "Укртранснафта". В чому суть конфлікту?
- Ми не займаємося інформаційними війнами. Я завжди займав позицію, яка дає можливість розвиватися ринку нафтопродуктів. І тому я маю свою позицію стосовно викачки так званої технічної нафти із "Транснафти".
- Навколо чого йде боротьба?
- Щоб пояснити ситуацію, треба зробити певний екскурс в історію і зрозуміти, що таке за організація "Транснафта". В державі Україна є транспортна система газопроводів, є транспортна система нафтопроводів і була колись транспортна система нафтопродуктів. І кожна з цих систем – це є надбання українського народу. І "Транснафта" – це не менш потужний орган, ніж транзитна газова труба, яка йде через Україну. "Транснафта" також повинна бути прибутковою, бо дає транзит нафти через територію країни і дає можливість забезпечити нафтопереробні заводи сировиною.
Треба повернутися на декілька років назад. Ми дуже часто чуємо фрази "проблема з українською переробкою нафти", "у нас не вистачає нафтопродуктів" і так далі.
Пік переробки нафти в нафтопродукти на території України – це 2007 рік, коли працювали всі нафтопереробні заводи. Ми в тому році переробили, якщо не помиляюся, 12,8 мільйонів тон нафти. Як сформувалась ця переробка? Кременчуцький нафтопереробний завод – 5 мільйонів 620 тисяч тон, Лисичанський нафтопереробний – 5 мільйонів 651 тисяча тон, Одеський – 920 тисяч тон і так далі.
Але в 2008 році переробка нафти різко зменшилася. Бо в 2008 році знизилась переробка нафти в 2 рази на Кременчуцькому нафтопереробному після того, як звідти по зрозумілій причині вивели акціонерів-татарів.
- Не кажіть загадками, бо читачі не поінформовані в деталі. Отже, чому з Кременчука вивели татарів?
- Є модне словосполучення "рейдерська атака". Тобто татари були виштовхані з Кременчуцького НПЗ, після чого був введений мораторій з російської сторони на поставку нафти.
- Чому ви не хочете називати прізвище Коломойського, який не приховує, що фактично став новим власником Кременчуцького НПЗ?
- Я просто констатую, що Кременчуцький НПЗ переходить під контроль нової структури, і татари перестають поставляти туди нафту. Після чого частина ресурсів, яка видобувалась на території України "Укрнафтою" (компанія, де контрольний пакет має держава, але Коломойський контролює менеджмент - УП), переводиться на Кременчук.
В 2009 році на державну компанію "УкрТрансНафта" приходить новий керівник – Олександр Лазорко (висуванець Коломойського - УП).
У кінці 2009 – на початку 2010 року приходить нова ідея керівництву "Транснафти" – що треба розвернути трубу Броди-Одеса начебто з метою почати поставляти Азербайджанську нафту на Європу.
- Ну, трубу пустили в плановому режимі з Одеси на Броди...
- Так, до того вона працювала з Бродів на Одесу і забезпечувала 2,4-2,8 мільйони тон "лукойлівської" нафти на Одеський НПЗ. Але тепер "Лукойлу" було запропоновано поставляти нафту для свого заводу через порт Одеса, що є набагато дорожче, а найголовніше – через перевалки, які належать відповідним структурам...
- "Привату"?
- ...Відповідно, "Лукойл" сказав: "Мені це економічно невигідно", і вони відмовилися від поставки нафти таким методом. І в 2010 році "лукойлівський" завод у Одесі зменшує переробку, а в 2011 повністю зупиняється.
- Тобто ще до появи Курченка і до "Лівели", які без мита ввозили готовий бензин і вбивали переробку?
- Звичайно.
- А чому керівництво України дозволило розвернути трубу Броди-Одеса?
- Тому що лобіювалися певні інтереси. І кожний раз політичне загострення між Росією та Україною можна використовувати для своїх економічних інтересів.
- Тобто Ющенка використали в темну?
- Знаєте, Ющенко – романтик, і йому можна було розказати про постачання азербайджанської нафту на Європу, і що вона буде перероблятися на Надвірній і Дрогобичі, наприклад, не розуміючи, що високоякісна легка азербайджанська нафта не може перероблятися на допотопних нафтопереробних заводах.
- Ви ж були власником заводу в Дрогобичі й знаєте, в якому стані перебував цей завод?
- Так, ми продали його в 2004-2005 році групі "Приват". Ми прийняли рішення, що краще комусь одному бути власником, щоб не було суперечок між акціонерами. Там глибина переробки 50%, і буде за будь-яких обставин збитково переробляти там таку дорогу високоякісну нафту, як азербайджанська.
- Коли трубу розвернули з Одеси в Броди, що почалося далі?
- Коли розвернули трубу, російська нафта перестала по ній рухатись. Тобто зупинилися транзит російської нафти - а це мільйони тон - плюс поставка на "Лукойлівський" завод, а це два з гаком мільйони тон. Так ми втратили ще один нафтопереробний завод. Кременчук уже на той момент не переробляв російської нафти, тільки українську, тобто обсяги, менші майже в два рази.
У 2012 році зрозуміли, що ідея поставки азербайджанської нафти і на Кременчук теж фікція, тому що азербайджанська нафта дуже дорога. Відповідно зупиняється поставка азербайджанської нафти, і в 2012 році ми получаємо нуль переробки в Одеса, нуль в Дрогобичі, фактично нуль в Надвірній. Переробляємо в Лисичанську 800 тисяч тон і в Кременчуці 3 мільйони тон.
А з 2012 року на 2013 вже зупиняється Лисичанський НПЗ і лишається тільки один – Кременчук, на який іде вся українська нафта, яка видобувається "Укрнафтою". Ідея з поставкою азербайджанської нафти, яку придумала "Транснафта" – це була фікція, в результаті якої зникли всі конкуренти в нафтопереробці.
І на сьогоднішній день ми маємо один працюючий нафтопереробний завод. "Транснафта" за декілька років повністю знищила систему транзиту нафти.
- А хто керував "Транснафтою"?
- Олександр Лазорко.
- Тобто він не втратив посаду при Януковичі? Як він зміг зберегти посаду при Януковичі, якщо поміняли керівників по всій вертикалі аж до ЖЕКів?
- Це таємниця. Напевно він унікальний в цьому відношенні менеджер.
- Як пов'язаний Лазорко з "Приватом"?
- Це їх представник. В результаті, до 2013 року всі нафтопереробні заводи зупинені і працює лише один, і на ньому переробляється лише одна українська нафта.
- Але до цього призвела не тільки "Транснафта", але й спочатку "Лівела", а потім Курченко, які завозили бензин без мита і робили переробку конкурентоздатною. Тобто не можна Коломойського звинувачувати в цьому.
- Я не звинувачую Коломойського. Я кажу, що були зроблені певні дії. Що стосується "Лівели" або того ж самого Курченка. Однозначно ринок нафтопродуктів дуже чутливий до будь-якої можливості продавати нафтопродукт без сплати акцизу або ПДВ.
Тонна готового нафтопродукту коштує приблизно 1 тисячу доларів. Акциз і податок складають 300-400 доларів. А заробіток на тоні нафтопродукту – приблизно 50-60 доларів, у виняткових випадках - 100 доларів. Тобто лише 7-8% рентабельності, а акциз і ПДВ складає майже 40% рентабельності. Якщо одна компанія не платить акциз, вона повністю нищить ринок.
І зрозуміло, що "Лівела" або Курченко – це були додаткові фактори. Але ми говоримо, що вже в 2013 році були зупинені всі заводи, до того, як з'явився Курченко в 2013 році.
До речі, коли були зупинені нафтопереробні заводи, то було легше вводити схеми того ж самого Курченка. Бо є нафтопереробники, вони разом виступають проти схеми, вони борються. Але коли вже заводи зупинені, то нема кому боротися.
- Що відбувається зараз?
- Спроби викачати технічну нафту з "УкрТрансНафти". Вони були неодноразові.
"Транснафта" – це структура, в якій завжди є так звана технічна нафта, бо нею повинні постійно бути закачані всі труби. Об'єм технічної нафти сьогодні повинен бути близько 1,3-1,4 мільйона тон.
Якщо з "Транснафти" викачати нафту і заповнити труби водним або азотно-водним розчином під приводом консервації, то я можу навести два приклади. Коли збудували трубопровід Одеса-Броди, Україні важко було знайти кошти, щоб наповнити цю трубу. Треба було виділити 200 чи 300 мільйонів доларів. А тепер другий приклад. Раніше в Радянському Союзі була система продуктопроводів, де проходили нафтопродукти. В час, коли формувалася Україна як незалежна, з цих продуктопроводів викрали весь нафтопродукт і їх заповнили водою. Знайдіть мені сьогодні хоч один законсервований і збережений продуктопровід, який був в системі. Він весь згнив і зник, його не існує.
Бо, коли заповнюєш водою, вже ніхто не буде дивитися за технічним станом, за консервантом, за ізоляцією, за статичним електричним струмом. Я готовий заявити будь-де, що якщо уряд прийме рішення викачати нафту із системи "Транснафти", ми раз і назавжди забудемо, що можемо виконувати транзитні функції.
КЕРІВНИЦТВО "УКРТРАНСНАФТИ" ЗНИЩУЄ КОМПАНІЮ
- Але у вас є теж свій особистий інтерес. Ви володієте Херсонським нафтопереробним заводом, хочете його запустити і не хочете, щоб відгалуження нафтопроводу до Херсонського НПЗ було відрізано.
- У мене є інтерес, щоб у цій державі була нафтопереробка. Але якщо ми хочемо, щоб сюди прийшов інвестор і зробив реконструкцію з глибиною 98%, як має кожна нормальна європейська держава, то ми не можемо знищувати систему "Транснафти". А поки ж є ідея з ціллю забезпечення української армії нафтопродуктами викачати з системи "Транснафти" нафту і переробити її на одному вітчизняному нафтопереробному заводі.
- На Кременчуцькому заводі Коломойського?
- Так.
- А хто буде власником цих нафтопродуктів?
- Це теж питання. Почитаєте документи: ціна технічної нафти в нафтопроводах не переоцінювалася багато років. Вона сьогодні смішна, це порядку 700-800 гривень за тону. А реальна ціна 780 доларів за тону, при нинішньому курсі. Різниця складає під 10 мільярдів гривень на мільйоні тон технічної нафти.
- Тобто фактично мова йде про те, що Коломойський хоче забрати нафту вартістю 1 мільярд доларів?
- Якщо "Транснафта" викачала з системи нафту і віддала на переробку, то вона повинна за це отримати кошти. Вона отримає кошти по якій ціні? По балансовій вартості.
- А чому не ринковій?
- Якщо тільки буде ринкова, тоді ніхто ніколи не захоче викачувати нафту.
- А в чому інтерес Коломойського в цьому проекті?
- Балансова вартість – 700 гривень, а ринкова ціна – 780 доларів. В листі керівника "Транснафти" Лазорка на уряд написано, що технічна нафта буде перероблена на вітчизняному нафтопереробному заводі і по ринковій вартості продана. Я вважаю, що на сьогоднішній день "Транснафта" ціленаправлено робить дії для того, щоб в Україні не було такої компанії.
- Чи почалася вже відкачка технічної нафти?
- Я знаю точно, що декілька тижнів тому була спроба викачати нафту в Снігурівці - це точка переходу нафтопроводу Кременчук-Одеса на Херсонський нафтопереробний завод. Відповідно, на цій ділянці зберігається 40 тисяч тон нафти. І в ніч з п’ятниці на суботу була спроба підключитися до системи "Транснафти" і перекачати нафту в термінали.
В результаті, викачали 25 чи 26 тисяч тон. Була відкрита кримінальна справа, були залучені правоохоронці для того, щоб зупинити цей процес. Я декілька разів розмовляв з міністром Проданом. Він також запевнив мене, що без рішення уряду ніхто нафту викачувати з системи "Транснафти" не буде. Але через добу ми тільки дізналися, що була така спроба.
- Можливо, проблема в тому, що у вас конфлікт із Коломойським за цю нафту. І викачати хотіли її також ви?
- Це нафта, яка належала Херсонському нафтопереробному заводу. І ми не даємо її викачати, тому що ми розуміємо - в іншому разі трубопровід просто зникне. Я точно знаю, що є рішення суду, і ні в якому разі цю нафту не можна викачувати.
- Там 40 тисяч тон, різниця складає 900 доларів. Фактично ви змагаєтеся з Коломойським за 40 мільйонів доларів. І ви, декларуючи загальнодержавні інтереси, все одно виходите з приватних, тому що ви претендуєте на цю нафту так само, як і Коломойський.
- Ні, ні, ні. Я за будь-яких обставин завжди виходжу з державних інтересів. Тому що я готовий доводити де завгодно, що викачувати нафту з системи "Транснафти" – це злочин перед державою.
- Я можу поставити себе на місце Коломойського. Він заправив військову техніку, вона поїхала на полігон. І потім він, можливо, має право сказати: "Тепер компенсуйте мені ці видатки через цю схему"?
- Якщо хтось каже, що він допоміг армії, то це його особиста дія. Він має право її зробити з особистого прибутку або дивідендів. Наша фракція зібрала 16 мільйонів гривень і також видала на українську армію. Тільки не з "Укрнафти", а власних коштів.
- На яку суму він заправив військову техніку?
- Якщо не помиляюсь, 180 мільйонів гривень.
- А ціна питання в "Транснафті" скільки складає?
- 10 мільярдів, якщо нафта буде продана по балансовій вартості.
- Але зрештою це теж впирається у ваш бізнес. Щоб у читачів не було уявлення, що одна сторона права, а інша - ні.
- Мені не соромно говорити, що я хочу зробити реконструкцію Херсонського нафтопереробного заводу. Ми зробили проект, заплатили за ліцензії. В умовах такої глибокої кризи залучити іноземні кошти для реконструкції дуже складно. Але при знищеній системі "Транснафти" взагалі без шансів побудувати жодний нафтопереробний завод.
- А ви вже знайшли партнера? Ним буде Фірташ?
- Ми не домовилися з Фірташем, але розмови такі велися. І вони б, напевно, зараз велися, якби його не арештували.
- Ваша фракція не завжди голосує тепер за рішення уряду і Турчинов через це часто нервує. Це є шантажем, щоб рішення по технічній нафті не було прийнято?
- Ми готові голосувати за всі законопроекти, але без пакетів, а голосувати так, як і повинно бути, один за одним. Сьогодні часто саме депутатські законопроекти виписуються під конкретних депутатів. І ми не будемо ці законопроекти підтримувати.
- Виходить, що Майдан був, люди загинули, а корупція триває й далі?
- От я би не хотів, щоб ми так відсікали. Питання корупції – це питання не тільки України, це питання сьогоднішньої цивілізації. І в Європі або в Америці також є корупція. Питання – який рівень корупції і чи створюється система боротьби. Я хочу вірити, що все-таки чиновники і влада зробили певні висновки.
- Ваші менеджери тепер отримують підписи без хабара?
- Я поки що не чув цих випадків. Поки що до мене ніхто не прийшов і не сказав: "Ігор Миронович, з нас вимагають хабара".
- Наскільки Яценюк чутливий до ваших рекомендацій?
- Мені Арсеній Петрович імпонує як прем’єр-міністр. Перед тим, як прийняти рішення йти в коаліцію, ми з ним сиділи розмовляли десь до третьої ночі у кабінеті Верховної Ради. Ми спілкувалися про те, які будуть принципи в коаліції. І сьогодні, наприклад, ми пропонуємо розробити закон про електронні торги на всі енергоносії в Україні. Що це означає? Є споживач, який використовує, є продавець, який виробляє. Є біржа, де один продає, а другий купує – публічна, яка дає можливість це зробити, ось і все.
- Але ви при Януковичі теж непогано жили. Ви були одним із головних постачальників "Укрзалізниці" нафтопродуктами.
- Ми були постачальниками "Укрзалізниці" до Януковича. Коли прийшов Янукович, ми декілька місяців не поставляли, тому що нове керівництво вивчало нас. Можливість поставляти на "Укрзалізницю" – це не таке легке питання. Наприклад, я сьогодні вранці мав розмову стосовно поставки на "Укрзалізницю". По-перше, нафтопродукти на "Укрзалізницю" поставляються з відтермінуванням платежів 45-60 днів. Коли такі терміни розрахунків і коли нестабільний курс, і коли рухається котування нафти, це завжди ризики.
Дуже багато компаній цього робити не хоче і ловлять момент. Вони хочуть мати контракт, і коли їм вигідно, вони поставляють, коли не вигідно – не поставляють. Чому з нашою структурою "Укрзалізниця" працює вже не перший рік? Тільки з однієї причини – ми не ловимо моменти. Ми поставляємо монотонно і постійно.
- Якби ви не отримували прибуток, ви би просто не працювали!
- Пам'ятаєте, колись була історія про відкриття кримінальної справи Хорошковським, і у нас в офісі були обшуки? І коли ми підняли цифри і показали, що ми поставили в тому році 370 тисяч тон на "Укрзалізницю" і заробили аж цілих 50 чи 60 тисяч доларів, то Хорошковський, будучи керівником СБУ, дивився на мене і не міг зрозуміти. А в той рік були дуже сильні коливання "плацу" (біржова вартість нафти - УП). "Плац" за місяць мінявся більше ніж на 60 доларів, і цей прибуток просто згорає.
Але ми хотіли довести "Укрзалізниці", що ми порядний постачальник, який не буде вибирати моменти, а буде допомагати "Укрзалізниці" в будь-який момент. Наприклад, можу сказати, що сьогодні ми поставляємо дизельне пальне зі збитком 2 гривні на кожному кілограмі. В цьому році ще жодна тонна на була поставлена, щоб на ній можна було заробити.
- Ви розумієте, що відбувається з курсом гривні?
- Я вважаю, що сьогодні є спекуляція з курсом певними групами банків, які притримують продаж валюти і скуповують надлишкову валюту на ринку. І сьогодні задача уряду – зупинити цю спекуляцію.
- І який буде реальний курс по року?
- Я вважаю, що якби все було нормально і ми отримали підтримку Міжнародного валютного фонду, курс повинен опуститися десь до рівня 10,5 гривень за долар.