За лаштунками скандалу з LNG-терміналом

Четвер, 29 листопада 2012, 09:48

В Україні вибухнув скандал, який виглядає і обурливо, і трагікомічно – а в майбутньому міг би стати окремим сюжетом для пародіювання "95 кварталом".

Намагаючись позбутися залежності від російського газу, вже декілька років президент Янукович розвиває ідею будівництва у Одеській області плавучого терміналу для прийому скрапленого газу, який ще називають LNG-терміналом. Поява альтернатівного джерела палива має не просто знизити вплив Росії - це позбавить Кремль "газової дубинки" у стосунках із сусідами.

Будівництво цього об'єкту ціною понад 1 мільярд доларів є одним з національних проектів, які реалізує профільне Держагентство під керівництвом Владислава Каськіва.

Цього понеділка в урочистій атмосфері було зварено перший шов трубопроводу, який має з‘єднати українську газотранспорту систему з майбутнім плавучий терміналом. До цієї святкової події приурочили і підписання угоди з першим інвестором терміналу – ним мала стати іспанська корпорація Gas Natural Fenosa.

І справді, у присутності Азарова та Бойка керівник Агентства Владислав Каськів скріпив підписом документ з, як було оголошено, представником Gas Natural Fenosa. Прем'єр на засіданні уряду навіть привітав міністрів "з історичним моментом – підписанням угоди про будівництво LNG-терміналу".

Але вже у вівторок іспанці заявили, що не підписували жодних контрактів щодо інвестицій в український проект. "Ми не очолюємо жодного консорціуму для будівництва такого терміналу. Ми також не вивчаємо такої можливості", - передавала слова Gas Natural Fenosa агенція Reuters.

Голова Укрінвестпроекту Каськів, який уклав угоду з української сторони, почав пояснювати цю заяву якимись "технічними неув’язками". Поштовх скандалу надав запис у блогах Financial Times про те, що Gas Natural Fenosa не знає людину, яка від їхнього імені підписала угоду з Україною.

Журналіст видання розповів, що Каськів та його підлеглі ідентифікували підписанта угоди як Джорді Сарда Бонвеі.

Ми спробували з'ясувати, хто ж поставив свій підпис під документом на церемонії за участі перших осіб держави. Про цю людину небагато згадок в інтернеті, крім новин про скандал з LNG-терміналом.

Людина на ім'я Jordi Sarda i Bonvehi числилася серед учасників цьогорічного саміту Ялтинської європейської стратегії. Він був заявлений у якості генерального директора компанії OPISER.

Нам таки вдалося знайти повідомлення ЗМІ, де фігурувало це ім'я - Джорді Сарда Бонвеі. У травні цього року хмельницький сайт biznes.km.ua опублікував новину про зустріч мера цього обласного центру Сергія Мельника з іспанською делегацією.

ЩоправдаБ тема зустрічі була дуже далекою від скрапленого газу. Зокрема, йшлося про переробку твердих відходів, тобто сміття.

"До Хмельницького завітали президент компанії "Епса Інтернешинал" Жозе Лоренс, президент компанії "Опісер" Жорді Сарда, засновник компанії "Опісер" Жан Саррі та засновник компанії "Опісер" Микола Підмогильний", - йшлося у повідомленні.

У вітчизняному реєстрі юридичних осіб значиться лише одна компанія зі схожою назвою - ТОВ "Опісер-Укранья". Ця фірма була зареєстрована на початку цього року у Києві на вулиці Трьохсвятительській, 13, офіс 1.

За цією самою адресою знаходиться ще одна компанія – ТОВ "ЕРА-Укранья". І найцікавіше, що керівником останньої записаний власне Джорді Сарда Бонвеі – людина, що підписала угоду щодо LNG-терміналу від імені Gas Natural Fenosa.

 

Про фірму "ЕРА-Укранья" також можна знайти згадки на західноукраїнських сайтах. Так, у 2011 році регіональні видання Львівщині повідомляли, що "ЕРА-Укранья" має побудувати в регіоні сміттєпереробний завод. Стверджувалося, що ця компанія вже звела таке підприємство у іспанській Барселоні.

 

Була навіть проведена презентація проекту, у якій, зокрема взяли участь губернатор Львівщини Михайло Цимбалюк і директор "ЕРА-Укранья" Джорді Сарда. При чому останній розповідав, що його компанія готова займатися сміттям за 10 мільйонів євро, які мала надати ООН.

Про скраплений газ – жодного слова. Але цікаво, що відомство Владислава Каськіва реалізує нацпроект "Чисте місто", метою якого є саме будівництво нових комплексів з переробки та утилізації твердих побутових відходів. Ціна питання - орієнтовно 5 мільярдів гривень.

Схоже, що Джорді Сарда є звичайним юристом, послугами якого користуються іспанські компанії в Україні.

 

Непрямим доказом цього є наступний факт. У тому ж реєстрі юросіб зазначені контактні телефони компанії "ЕРА-Укранья". Такі ж самі номери має київське представництво іспанської юридичної фірми Almansa & Asociados, Abogados.

"Альманса і Партнери є багатопрофільною юридичною фірмою, яка надає юридичні консультації фізичним та юридичним особам, і пропонує вирішення правових питань, які можуть виникнути у клієнта, швидко і ефективно", - зазначається на сайті компанії.

Окремий розділ сайту іспанської юрфірми присвячений Росії та Україні. Almansa & Asociados пропонує послуги зі створення, зміни та ліквідації корпорацій, переговорів і складання договорів, правового захисту клієнтів, представництва іспанської компанії та таке інше.

 

Якщо загадковий підписант угоди з Україною виконував роль лише юридичного консультанта корпорації Gas Natural Fenosa – як і десятків інших іспанських компаній - то очевидно, що повноважень ставити підпис на церемонії у нього було не більше, ніж у водія іспанського посольства в Києві.

До речі, сам глава дипмісії був присутній на заході за участі Каськіва, Азарова та Бойка. Що ставить під сумнів іншу популярну версію – про те, що все це було дешевою виставою для наївного телегладача. Дипломат би просто не прийшов. Офіційна влада переконує, що іспанський уповноважений представник компанії Gas Natural Fenosa мав прилетіти до Києва, але відмовився у останній момент. Тому його "підмінив" юрисконсульт.

Схоже, фінальний український сценарій був адресований не вітчизняним телеглядачам – а менеджменту Газпрома, який намагалися переконати, що "Нафтогаз" уже за крок до появи альтернативного джерела палива.

І тим болючішим став удар по самолюбству українців, коли з’ясувался, що договір уклав фактично самозванець. А оперативна реакція постпреда Путіна в Києві Віктора Медведчука, який закликав звільнити Каськіва, ще сильніше переконує в тому, що Росія уважно стежить за іграми України в газову самостійність.

Отримати версію цих скандальних подій "Українська правда" спробувала у безпоседенього фігуранта – глави Держагенства національних проектів Владислава Каськіва, яке він дав скайпом з Катару, де перебуває в складі президентської делегації.

- Після того, як інформація про неуповноважену особу, яка уклала угоду, була оприлюднена Financial Times, скандал вийшов на міжнародний рівень. Поясніть, що і ким було підписано в присутності міністра Бойка та прем’єра Азарова?

- Я думаю, до цієї ситуації ні слово "скандал" не можна застосовувати, ні говорити, що він вийшов на міжнародний рівень. Питання знаходиться лише в технічній площині з'ясування іспанською стороною представника, який ставив свій підпис.

Чому нема ніякої інтриги? Тому що сам факт участі іспанської сторони у переговорах не підлягає сумніву. І не відповідає дійсності інформація про те, що іспанська компанія Gas Natural Fenosa не має інформації про цей проект. Це заперечується хоча б тим фактом, що саме ця компанія розробляла техніко-економічне обґрунтування проекту будівництва терміналу скрапленого газу.

- Саме ТЕО вже закінчено?

- Так, ТЕО повністю закінчене, воно прийнято українською стороною. Більше того, воно затверджене рішенням уряду, там стоять всі відповідні підписи сторін. Його розробляла компанія Gas Natural Engineering (Socoin), яка є прямим підрозділом компанії Gas Natural Fenosa.

Це перший достеменний факт. Другий документально підтверджений факт - що представники Gas Natural Fenosa брали участь у переговорах про участь у консорціумі з будівництва терміналу.

15 вересня в Ялті відбулася координаційна зустріч у вузькому колі 7 компаній – потенційних учасників проекту. Серед них був присутній і німецький директор Gas Natural Europa, і Джорді Сарда Бонвеі, який поставив підпис під угодою в понеділок.

- Але як ви перевіряли правомочність пана Бонвеі представляти компанію Fenosa? Якщо зараз Fenosa каже, що вона не має такого співробітника.

- На зустрічі потенційних інвесторів терміналу, що відбулася у Ялті, пан Бонвеі брав участь у переговорах разом з іншим паном, керівником німецького представництва Gas Natural Europe.

Тому на момент підписання угоди в нас не було жодного сумніву з приводу того, що ця людина представляє компанію. Але, в будь-якому випадку, ми з повагою приймемо будь-яке рішення компанії Gas Natural Fenosa, навіть якщо вони вирішать не брати участі в інвестуванні терміналу. Бо розуміємо, під яким тиском їм доводилося приймати це рішення.

- Стривайте! Який може бути тиск на іспанську міжнародну компанію?

- Багато міжнародних компаній, які працюють на європейському і світовому ринку, знаходяться в серйозних умовах тиску і конфлікту інтересів.

- Ви натякаєте на Росію. Якщо іспанці готували вам ТЕО, то вони не боялися. А зараз злякалися? Це несерйозно.

- Я говорю лише мовою фактів. Повідомлення в пресі про те, що компанія нічого не знала про цей проект, не витримують критики. Тому що я називаю факти – очевидні, публічні факти, які документувалися на відео та фото. І просто не помічати це неправильно.

- А хто такий цей Сарда Бонвеі? Чи його посада вказана в угоді, яку він підписав на очах Азарова і Клюєва?

- В угоді підпис стоїть його, і написано "Сарда Бонвеі". Ми його трактували однозначно як представника цієї компанії, тому що він брав участь у всіх переговорах на всіх етапах підготовки.

- Може, він був водієм людини, яка брала участь також у переговорах?

- Він не викликав у нас сумнівів...

- "Українська правда" виявила, що пан Бонвеі є представником компанії, яка займається переробкою сміття в Барселоні.

- Мені взагалі абсурдно коментувати ці припущення. Я про це нічого не знаю і готовий обговорювати лише офіційні дані.

- Чи був якийсь лист з боку компанії Fenosa, яким йому делегувалися повноваження підписувати документ?

- Ні, такий лист ми не отримували і не могли отримувати. Ми очікували, що на підписання угоди прибуде Джорді Гарсіа Табернеро, генеральний директор з зовнішніх відносин компанії Gas Natural Fenosa. І нас дійсно здивувала його відсутність. Тому й було прийнято рішення іспанською стороною, власне кажучи, цим паном Сардою, замінити його в цій процедурі.

Я можу це пояснити якраз дискомунікацією між цими шановними панами. Можливо, після прийняття якихось рішень в останню хвилину просто не всі учасники цього процесу були поінформовані, а пан Сарда взяв на себе цю ініціативу.

- Який документ вони підписували? Під яким документом ви ставили підпис?

- Угода про співпрацю, остаточною метою якої була участь цієї компанії в консорціумі інвесторів з будівництва терміналу українського терміналу скрапленого газу.

Ніякого критичного чи ексклюзивного значення ця угода не мала. Тому що консорціум передбачає участь різних інвесторів з різних регіонів. У компанії Fenosa жодних ексклюзивних функцій не було.

- За цією угодою, яку підписали в присутності Бойка та Азарова, скільки Gas Natural Fenosa мали вкласти у консорціум?

- Ця угода не регулювала об’єм суми. Ця угода лише регулювала маршрут, яким ми рухаємося. У нас передбачена формула консорціуму інвесторів. Фінансову участь України - на рівні 7% вартості загального об’єму інвестування. Притому що Україна отримала пакет 25% у цьому консорціумі. Інших 75% будуть розподілені серед приватних компаній-партнерів, де, ми очікували і очікуємо далі, буде й компанія Gas Natural Fenosa.

І ніякої ексклюзивності тут немає. На відміну від іншої угоди, яка була підписана в рамках початку будівництва LNG-терміналу з американською компанією Excelerate Energy. Ідеться по морську платформу базування терміналу, яка має прийти на чорноморське узбережжя України. Ми реалізуємо цю домовленість з Excelerate Energy в повній мірі. Це має дійсно виключне значення для цього проекту.

- Яка вартість техніко-економічного обгрунтування будівництва LNG-терміналу, і який обсяг інвестицій він вимагає? 

- Вартість ТЕО становить 285 тисяч євро. Це була найнижча вартість на ринку. Гроші повністю оплачені компанії Gas Natural Engineering (Socoin), і уряд вже затвердив ТЕО.

- А яка вартість самого проекту?

- На основі цього техніко-економічного обґрунтування загальна вартість проекту становить 856 мільйонів євро. З них 130 мільйонів євро – будівництво підвідного морського каналу, який здійснюється за кредитні кошти, залучені державним підприємством.

- Як ви тепер уявляєте, чи психологічно інші компанії будуть готові брати участь в консорціумі інвесторів - коли фірма, що готувала ТЕО, відмовилася це робити?

- Це стандартна світова практика. Існує спеціалізована компанія - це інжиніринговий підрозділ Gas Natural Fenosa під назвою Socoin. І ключовий аргумент: в більшості проектів, де розробником був Socoin, сама Gas Natural Fenosa не бере фінансової участі.

- Хто буде фінансувати проект LNG-терміналу, коли один з учасників фактично відмовився це робити?

- В консорціумі інвесторів можуть брати участь не сотні, а тисячі учасників.

- Але хіба є ще хтось, з ким підписані такі угоди? Немає.

- Кожен проект має свою логіку реалізації. Ми весь цей час вели переговори з цілою групою інвесторів - мінімум з п’ятьма компаніями. І для того, щоб їх публічно реалізувати, нам потрібно вже небагато часу.

- Де гарантія, що ці компанії так само не зіскочать, як зіскочила Fenosa?

- Гарантій нема. Вони є лише тоді, коли підписані угоди. Але є висока ймовірність і надзвичайні зусилля, які докладає уряд України, агентство, наша команда для того, щоб це відбулося.

З комерційної точки зору цей проект є дуже привабливий на ринку. Єдине застереження – це шалений опір, який міститься в геополітичній площині. Але я переконаний, ми досягли критичної маси, коли вже зупинити реалізацію цього проекту неможливо.

- За яким графіком має бути сформований цей пул інвесторів для будівництва терміналу?

- Є три паралельних процеси. Цього тижня ми розпочали будівництво трубопровідного з'єднання терміналу з газопровідною системою України. На днях завершується процес відбору партнера і кредитора для фінансування морської частини.

Тобто будівництво підвідного каналу для базування цієї платформи. Будівництво самого підвідного каналу буде тривати приблизно рік. І до середини весни ми маємо закінчити роботу зі структурування вже консорціуму інвесторів.

- Коли з'явилася ця інформація про те, що іспанська компанія не визнає повноваження цього пана, президент Янукович або прем'єр Азаров запитували, що все це означає?

- І президент, і прем’єр поінформовані про ці обставини. Я сьогодні інформував президента про це. Але ще раз наголошую, тут немає інтриги. Бо, насправді, коли стоїть питання, хто уповноважений з іспанської сторони на підписання - то це питання не до української сторони.

- Чи не стало це непорозуміння наслідком того, що ви хотіли Росії показати, що вже виходите на фінальну стадію формування консорціуму з будівництва терміналу - щоб добитися знижки на газ на наступний рік? Просто використати цей піар-привід в політичній боротьбі з Росією?

- Піар-приводи – це не моя спеціалізація. В мене є інтерес зробити свою роботу і забезпечити енергетичну незалежність України за рахунок реалізації цього проекту. Я розумію всю важливість цієї роботи, всю небезпеку цієї роботи, в тому числі й публічну.

- У зв’язку з тим, що спливла інформація про це дивне підписання, на вашу адресу посипалися звинувачення в тому, що інші Нацпроекти так само не втілені. Наприклад, швидкісний потяг Бориспіль-Київ. Там досі нічого не відбувається.

- Це вже маніпулювання громадською думкою. Національний проект "Повітряний експрес" рухається відповідно до узгодженого з китайською стороною плану. У нас виникли обставини, коли на черговому етапі реалізації вони надали проект технічної угоди, яка не відповідає підписаному комерційному контракту.

І ми завершуємо узгодження цього документу, відстоюючи позиції української сторони. Бо Україна не дуже зацікавлена в тому, щоб усі роботи, які велися в Україні, велися без українських учасників, без використання української робочої сили. Проект буде реалізований згідно з визначеними контрактом термінами.

- Є якийсь прогноз, коли потяг Бориспіль-Київ може перевезти першого пасажира?

- Він повезе першого пасажира через 18 місяців після технічного початку будівництва. Технічний початок будівництва розпочнеться, як тільки дозволять погодні умови це робити, як тільки навесні зійде сніг.

- Питання в тому, що ви обіцяли запустити "повітряний експрес" до Євро-2012. Уже скоро буде Євробаскет, але потягу досі немає.

- Ніколи і ніде ми не обіцяли реалізувати цей проект до Євро-2012, тому що це теоретично було неможливо. Це домисли, які з'явилися в пресі. І якби ми розпочали будівництво під час Євро-2012, це явно не сприяло б проведенню чемпіонату.

У нас по кожному національному проекту є що доповісти суспільству. Чомусь не згадується, що в Одесі вже реально відбувається установка систем очистки і доочистки води в рамках реалізації національного проекту "Якісна вода". Що збудовані вже 9 перинатальних центрів. Що ми вже фактично на етапі проведення інвестиційного конкурсу для будівництва першої концесійної окружної дороги. Що в рамках національного проекту "Чисте місто" прийняті закони, які створюють цю індустрію сміттєпереробних заводів. Що почнемо ще в цьому році пілотний проект "Відкритий світ" в 500 школах України.

- Зараз у зв’язку з цим скандалом навколо іспанської компанії лунають думки, що ви маєте подати у відставку. Ви готові?

- Думаю, що такі розмови природні. І якщо це буде сприяти реалізації цього проекту – які питання? Для мене взагалі будівництва LNG-терміналу – це не питання моєї долі, це стратегічне питання для України, яке не реалізовувалося 20 років. Тому все, що заважає реалізації цього проекту, я готовий усунути.

Реклама:
Шановні читачі, просимо дотримуватись Правил коментування
Реклама:
Головне на Українській правді